WIEDERKEHR, vagyis Visszatérés címmel mutatja be előadását a németországi székhelyű Totalitarian Body Kollektiv a SŐT7-en. Anton Rudakov koreográfus és Insa Griesing fénytechnikus a kollektív tapasztalásról, a világpolitika színpadának hatásairól, és a darabba épülő emlékekről osztott meg velünk néhány gondolatot.
A SŐT7 egy nemzetközi táncfesztivál, ahol a produkciók nemcsak bemutatkozhatnak, hanem inspirálódhatnak is. Ti mit hoztok a többieknek, miben vagytok mások?
Munkánk során a táncot előadói elemekkel és élőzenével ötvözzük. Fontos számunkra, hogy a csapat minden művészének teret adjunk valami új kipróbálásához. A táncosok, énekesek és zenészek így előadókká válnak, akik új kihívásokkal néznek szembe, és együtt fedezik fel a határaikat. A WIEDERKEHR-ben életrajzi és kollektív emlékeket használunk az újratapasztalás mechanizmusainak és stratégiáinak feltárására. Hangok, mozgások és tárgyak közepette egy táncelőadás jön létre, amely ambivalens asszociatív tereket nyit meg. Ezekben a terekben a művészek és nézők szembesülnek a kudarc pillanataival, amik törékenyek és amikben hirtelen felbukkanhat a férfiasság is. Egy olyan izgalmas estét hozunk nektek, ami néhány embert majd mélává tesz, míg másokat megrémít.
Mit vártok leginkább a SŐT7 fesztiválban?
Nagyon várjuk a más művészekkel való eszmecserét és az új, izgalmas nézőpontokat, témákat és perspektívákat. Ez hatalmas fejlődési lehetőség számunkra. Nagyon izgatottak vagyunk a magyar közönség miatt is, és hogy a WIEDERKEHR milyen érzelmeket, asszociációkat vált ki belőlük, hiszen a közönség meghatározó és mindig az új szereplő az előadásban. Nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk a SŐT7-nek, és, hogy láthatjuk a varázslatos Budapestet!
A WIEDERKEHR egy viszonylag fiatal előadás, amelyben az emlékek fontos szerepet játszanak. Az elmúlt két év, valamint a fesztivál élményei is beépülnek majd a darabba?
Abszolút! Az elmúlt két évben sűrűn követték az események egymást világszerte, és a világpolitika színpada sem hagy minket hidegen. Megváltoztatja a közönség perspektíváját is, amit újra és újra észreveszünk a táncelőadás közbeni reakciókban és a műsor utáni beszélgetésekben. De, az elmúlt két év bennünk is nyomot hagyott. Öregedtünk, és néhányan családot alapítottak. Maciej Beczek új táncos csapatunkban, aki új energiát és tánctechnikát visz az előadásba. Az előadó-művészet szerves folyamatának és nagy ajándékának tekintjük, hogy a darab folyamatosan mozog és változik.
Are we mellowed or horrified?
The Germany-based Totalitarian Body Kollektiv presents its performance under the title WIEDERKEHR (Return) at the SŐT7 Festival. Choreographer Anton Rudakov and lighting technician Insa Griesing shared some thoughts with us about the collective experience, the effects of the stage of world politics, and the memories built into the piece.
SŐT7 is an international dance festival, where productions can not only present themselves, but also be inspired. What do you bring to the others, how are you different?
In our work, we combine dance with performative elements and live music. It is important to us to give every artist in the team the space to try something new. Dancers, singers and musicians become performers, who take on new challenges and explore boundaries together. In WIEDERKEHR, we use biographical and collective memories to explore mechanisms and strategies of re-experiencing. In the midst of sound, movement and objects, a dance performance is created that opens up ambivalent associative spaces. In which artists and spectators are confronted with moments of failure and how fragile, the image of masculinity can suddenly appear. We bring you an exciting evening that invites some people to linger while it frightens others.
What is the most anticipated part of the dance week, what is the most exciting for you?
We are very much looking forward to the exchange with other artists and to new, exciting points of view, themes and perspectives, which are an immense enrichment for us. We are also very excited about the Hungarian audience, and what emotions and associations WIEDERKEHR will arouse in them, because the audience is a decisive and always new player in a performance. We are really looking forward to the festival and are delighted to be part of The Sissi Autumn Dance Festival. Of course we are also looking forward to the enchanting Budapest.
WIEDERKEHR is a relatively young performance in which memories ‘play’ an important role. Did memories of the past two years also influence the piece? And, will SŐT7 dance festival’s experiences be built in too?
Yes, absolutely. In the last two years, events around the world have come thick and fast, and the stage of world politics doesn’t leave us cold. It also changes the audience’s perspective, which we notice time and again in the reactions during the dance performance and in the conversations after the show. The last two years have also left their mark on us personally. We have grown older and some of us have started families. Maciej Beczek is a new dancer in our team, who brings new energy and dance technique to the performance. We see the fact that the piece is always moving and changing, as an organic process of the performing arts and a great gift.