A Zenélő Falak egyedülálló interaktív hanginstalláció, amely a VII. kerület különböző pontjain kalauzol el bennünket Erzsébetváros gazdag zenei múltjában és vibráló jelenében. A projekt célja, hogy köztéri alkotások segítségével hozza közelebb a kerület lakóit és látogatóit a városrész zenei örökségéhez, a múlt és a jelen találkozási pontjain keresztül. Mindehhez egy kiváló művészeti csapatot, a Metrum Ensemble-t választottuk, akik 2012 óta meghatározó szereplői a magyar zenei életnek. Akik kreatív energiájukkal és következetes művészi látásmódjukkal újraélesztik Erzsébetváros emlékeit, különös tekintettel a zsidó hagyományokra, a kabarék és kávéházi muzsikák világára, valamint a kerület munkásmozgalmi és templomi zenei életére. Az interaktív hangzó emléktáblákon keresztül ez a gazdag örökség nemcsak, hogy megközelíthetővé válik, hanem az érdeklődők a saját mobilkészülékük segítségével QR kódokon keresztül online is meghallgathatják az összeállított zenei anyagot.
Projektbemutató: „A hetedik te magad légy!” – Performatív vonulás a Zenélő Falak vonalán
A Zenélő Falak projekt bemutatóján, a „A hetedik te magad légy!” című performatív vonulás során megnyitottuk a 7 kiválasztott helyszínen a hangzó emléktáblákat, amelyek a városrész különböző történelmi pontjait összekapcsolva mesélnek a múlt és jelen különleges találkozásáról. A premier közösségi sétáján a résztvevők sorra végigjárhatták mind a hét helyszínt, ahol a művészek egy-egy rövid villámkoncerttel avatták fel az alkotásokat, így minden helyszínen más-más zenei motívum kísérte az élményt.
A séta záróakkordjaként a Bethlen Téri Színház adott otthont a záróeseménynek, ahol közösen beavattuk a közönséget a projekt kulisszatitkaiba. A közönség betekintést nyerhetett a pályázati folyamatba, a koncepció megalkotásába és a megvalósítás folyamatába, majd az este egy kötetlen állófogadással és közös koccintással zárult.
Alkotói szemmel nézve: a legpozitívabb élmény
A projekt különlegességéről két kiemelt alkotója Rákóczy Anna és Rozmán Lajos is megosztotta velünk személyes élményeit. Amikor arról kérdeztük, mi volt a legpozitívabb élményük a Zenélő Falak során, a következőt mondták:
Rákóczy Anna megélése:
„Az avatás során a legpozitívabb momentum számomra a történelmi kontextusuk miatt sokrétű jelentést hordozó zenék megszólalása a kerület utcáin. Ahogy együtt énekeltük a “Szól a kakas”-t, ahogy megszólaltattunk egy Vándor Sándor dallamot, azt éreztem, hogy egy közösségként vagyunk jelen, aki a múlt emlékeit nem pusztán érdeklődve szemléli, hanem személyes viszonyba kerül velük. Tehát egy pillanat alatt megszületett, amire eredetileg vágytunk: hogy a kerület különleges, összetett kulturális hagyománya inspirációt, eleven energiát nyújtson az ott lévőknek. Azt reméljük, hogy a hangzó emléktáblák ennek továbbra is eszközei lesznek.”
Rozmán Lajos gondolata:
„Alkotó emberek – alkotó jellegű munkát végző előadóművészek – lévén a Zenélő Emléktáblák avatásánál az öröm, mint mindig a történések puszta tényéből fakadt. Ebben benne volt az is, hogy ezekre a – látszólag mechanikus – szerkezetekre mi kívül belül művészi munkaként tekintettünk, magyarul egy ilyen munkánál számunkra a „sosem tökéletes, és sosincs teljesen kész” kérdése mondhatni otthonos. Tehát a munkában minden pillanatot egy elérhetetlen célhoz vezető egyetlen lépésnek élünk meg, és a tapasztalat az, hogy tényleg semmi sem zárul le igazán, csak éppen egy ponton túl elkezd az ember valami máson dolgozni. Az, hogy sokan – talán érthető módon – egy lezártabb munkát vártak vagy szerettek volna látni, majdnem, hogy még – mint a Lupa szigeti komposnak az árvízi lakásmentés – tetszik is. Magyarul az is egyfajta öröm, ha ebből esetleg (illetve biztosan) van valami feszültség, mert olyan dolgokra, vagy akár csak gondolatokra ösztönöz, amire ennek az energiái nélkül valószínűleg nem lenne képes az ember. Áradás, a szokásos mederből való kilépés van, és ez jó.”
Napjaink vele és tesztüzem
Bár a Zenélő Falak már a nagy közönség számára is elérhetőek, a technikai megvalósítás kihívásai továbbra is aktív figyelmet igényelnek. Az alkotók folyamatosan monitorozzák a rendszerek működését, hogy minden hibát időben és gyorsan korrigáljanak, biztosítva a zavartalan zenei élményt a kerület lakói és látogatói számára.
Lépjünk közelebb, hallgassunk bele a falakba rejtett történetekbe, és éljük át együtt ezt a különleges zenei élményt Erzsébetvárosban!
Ha többet szeretnétek megtudni a Metrum Ensemble munkásságáról, látogassatok el a hivatalos oldalukra https://metrumensemble.com/zenelo-falak-musical-walls/ , böngésszetek a hanganyagok közt. Végül következzen néhány kép melyek a premieren készültek – pillantsatok be, hogyan találkozik a zene Erzsébetváros vibráló utcáival!
A fotókat készítette: F. Tóth Gábor
Musical Walls – The Sound of Erzsébetváros: Interactive Sound Installations at 7 Sites in the 7th District
The Musical Walls project is a unique interactive sound installation guiding us through the rich musical past and vibrant present of Erzsébetváros, across various sites in Budapest’s 7th District. The aim of this project is to bring residents and visitors closer to the district’s musical heritage through public artworks, linking past and present in harmony. For this purpose, the renowned art collective, Metrum Ensemble, has been chosen as the creative force. Since their debut in 2012, Metrum Ensemble has been a distinctive presence in Hungarian music, reviving the memories of Erzsébetváros through their unique artistic vision, with a special focus on Jewish traditions, cabarets, and coffeehouse music, as well as the district’s working-class and religious musical heritage. Through interactive Sounding Memorials this rich legacy becomes accessible to all, with QR codes allowing people to acces to the curated musical selections on their mobile devices.
Project Premiere: “Be the Seventh!” – A Performative Procession Along the Musical Walls
At the premiere of Musical Walls, a performative procession titled “Be the Seventh!” took place, unveiling the interactive sounding memorial plaques across the 7 designated locations, each a historic site in the district. During the community walk, participants visited all seven locations, where the artists inaugurated each installation with a brief flash concert, introducing an unique musical motif to every location and deepening the experience at each site.
The walk culminated with a closing event at the Bethlen Square Theater, where the artists shared insights into the project with the audience. This included an inside look at the application process, the development of the concept, and the implementation stages, followed by an informal reception and celebratory toast.
From the Artist’s Perspective: The Most Positive Experience
Two of the main creators, Anna Rákóczy and Lajos Rozmán, shared their personal reflections on the project’s unique aspects. When asked about their most positive experience with Musical Walls, they said:
Anna Rákóczy’s view:
„During the inauguration, the most positive moment for me was the music playing in the streets of the district, which, due to their historical context, carry multifaceted meanings. As we sang “Szól a kakas” together, as we played a Sándor Vándor melody, I felt that we were present as a community, one that does not merely observe the memories of the past with curiosity but forms a personal relationship with them. Thus, in an instant, what we originally longed for was born: that the district’s unique, complex cultural tradition would provide inspiration and vibrant energy to those present. We hope that the sound-based memorial plaques will continue to serve as tools for this.”
Lajos Rozmán thought:
„As creative people – performers doing their work in a creative way – the joy at the unveiling of the Living Sounding Memorials came, as always, from the sheer fact of the happening. All the more so, that we treat these – seemingly mechanical – structures as artistic works, and therefore the question of " never being perfect and never being completely finished" is truly familiar. So, in the work we experience every moment as a single step towards an unattainable goal. The experience is that nothing is ever really finished – just there is a certain point, where you start working on something else. The fact that many people, understandably expected or would have liked to see a more finished piece of work is almost sympathetic – as the Lupa Island ferryman’s almost enjoyed flood housing rescue. In other words, it is a kind of joy if there may be some tension arising from this, because it inspires one to do oreven just think things that one would probably not be able to be done without the energy of this. There is a flow, a breaking out of the usual channel, and that is good.”
Today and Testing Mode
Though Musical Walls is now open to the public, the technical aspects of the project continue to demand attention. The creators are continuously monitoring the systems, ensuring that any issues are quickly resolved to maintain a seamless musical experience for the residents and visitors of the district.
Come closer, listen to the stories hidden within the walls, and join us in experiencing this remarkable musical journey through Erzsébetváros!
For more on Metrum Ensemble’s work, visit their official website https://metrumensemble.com/zenelo-falak-musical-walls/, and don’t miss the highlights from the Musical Walls premiere below—step into the moments where music meets the vibrant streets of Erzsébetváros!
Photos by: Gábor F. Tóth