Jelinek Juda, a DemArt projekt egyik művészeti kurátorának beszámolója a 22. SURVIVAL Art Review fesztiválról
A DemArt művészeti kurátorai és a projektkoordinátorok és tanácsadók 2024 június 20-23-án Wroclawba látogattak, hogy részt vegyenek a 22. SURVIVAL fesztiválon. A fesztivál mindig máshol kerül megrendezésre Lengyelországban, és az idei téma a romanticizmus volt, pontosabban, hogy milyen jelentések és értékek vannak jelen napjainkban, amik a lengyel és a régióbeli romanticizmusból erednek, és hogy ezek hogyan alakítják a modernista látásmódot.
A látogatás során a budapesti küldöttek újra találkozhattak az International Institutue for Community Curated Art-béli csapattagjaikkal, mivel a lengyel és a litván, sőt a spanyol kollegák is részt vettek a fesztiválon. Külön öröm volt, hogy kenyai, tanzániai és ugandai művészekkel is osztozhattunk az élményen, igy egy igazan nemzetközi művészeti közösség alakult.
A 22. SURVIVAL fesztiválon megtekintettük a kiállítást, ami több helyszínen került berendezésre, többek között egy elhagyatott régi villában és egy víztoronyban. Egy szitanyomó workshopban pedig saját használt ruhadarabjainkra kérhettünk a művésztől szitanyomást egy újra gondolt lengyel zászló mintájaval. A művészeti alkotások nagyon különbözőek voltak: volt zajinstalláció, filminstalláció, térplasztika, festmény és fotográfia. Jellemző volt a koncepcionális megközelítés és különös történetek bemutatása, a műleírás szövegek elolvasása szinte mindig nagy pluszt adott az élményhez, mivel sokat számított a kontextus. Összességében az alkotásokra jellemző volt a friss, komoly, de ugyanakkor játékos és nagyon egyedi nézőpont és megközelítés alkalmazása. Mindent egybe véve, nem lehet elhallgatni, hogy a tárlat baromi ütős volt. Abszolút felülmúlta a kezdeti várakozásaink.
A fesztivál tárlatának látogatásán túlmenően a DemArt csapata a többi nemzetközi résztvevővel együtt számos érdekes és inspiráló workshopon és kerekasztal beszélgetésen is részt vett, amik például a művészetmenedzsment es az Instagram találkozása, és a szólásszabadság és cenzúra témait érintették. Továbbá, Wroclaw street art kultúráját is megismertük a helyi túravezetőink és vendéglátóink segítségével, akik bemutatták utcai grafiti-, és közösségi kerámia műhely és művészeti közösségi tér projektjeiket, melyekkel a város nehezebb sorsú szociálisan és gazdaságilag hátrányosabb, elszigeteltebb közösségeinek bevonásosát, fejlesztését céloztak meg.
Sokat inspirálódtunk, tanultunk és értékes közös élményekkel gyarapodtunk. A következő fejezet számunkra Budapesten lesz, amikor ősz elején mi is bemutatjuk majd a művészeti projektünk végeredményét és ünnepélyesen átadjuk azt a lakosságnak a budapesti hetedik kerületben. Ezt követően pedig 2025 tavaszán Rigába látogatunk majd, hogy ott is részt vehessünk egy művészeti kiállításon és ezzel zárjuk az International Institute for Community Curated Art 2023-2025-ös projektjét.
Celebrating International Artistic Connections: DemArt’s Inspiring Journey at the 22nd Survival Festival in Wrocław
Article by Juda Jelinek, one of the art curators of the DemArt project, on the 22nd SURVIVAL Art Review festival
The curators and project coordinators and advisors of DemArt visited Wroclaw from June 20-23, 2024, to participate in the 22nd Survival Festival. The festival is held at different locations in Poland each year, and this year’s theme was Romanticism, specifically exploring the meanings and values present today that originate from Polish and regional Romanticism, and how they shape modernist perspectives.
During the visit, the delegates from Budapest were able to reunite with their team members from the International Institute for Community Curated Art, as Polish, Lithuanian, and even Spanish colleagues also participated in the festival. It was particularly delightful to share the experience with artists from Kenya, Tanzania, and Uganda, creating a truly international artistic community.
At the 22nd Survival Festival, we viewed exhibitions set up at multiple locations, including an abandoned old villa and a water tower. In a screen printing workshop, we could request prints of a reimagined Polish flag design on our own used clothing. The artworks were highly diverse, featuring sound installations, film installations, spatial sculptures, paintings, and photography. Conceptual approaches and unique storytelling were prevalent, and reading the art descriptions often greatly enhanced the experience, as context was crucial. Overall, the artworks were characterized by fresh, serious yet playful, and highly unique perspectives and approaches. The exhibition was absolutely outstanding, far exceeding our initial expectations.
In addition to visiting the festival exhibition, the DemArt team, along with other international participants, attended numerous interesting and inspiring workshops and roundtable discussions on topics such as the intersection of art management and Instagram, and freedom of speech and censorship. Moreover, we explored Wroclaw’s street art culture with the help of local guides and hosts, who showcased their street graffiti, community ceramics workshops, and artistic community space projects aimed at involving and developing the city’s socially and economically disadvantaged, isolated communities.
We were highly inspired, learned a lot, and enriched ourselves with valuable shared experiences. The next chapter for us will be in Budapest, where in early autumn we will also present the final results of our art project and ceremonially hand it over to the public in Budapest’s seventh district. Subsequently, in spring 2025, we will visit Riga to participate in an art exhibition there, concluding the International Institute for Community Curated Art’s 2023-2025 project.