Menü Bezárás

VIII. Monotánc Fesztivál, 2018

2018. május 15-19.
Bethlen Téri Színház

A fesztivál

Nyolcadik alkalommal rendezi meg a Közép-Európa Táncszínház a Nemzetközi Monotánc Fesztivál biennálét, idén ismét a VII. kerületi Bethlen Téri Színházban, május 15. és 19. között.

A fesztiválra ez alkalommal is meghívtak külföldi művészeket a neves hazai alkotó-előadók mellé: a szlovák Tomas Danielis-t, a bolgár származású Miroljuba Petrova-t, a japán származású Ayumi Toyabe-t, valamint Lee In Soo-t és Jae Woo-t Dél-Koreából.

A fesztivál első napján, május 15-én Eifert János fotókiállítása nyílik meg a Bethlen Galériában.

Monotánc

A monotánc elnevezést a monodrámák ihletésére és mintájára alkottuk. Azokat az előadásokat soroljuk ebbe a körbe, amelyek alkotóik személyes vallomásait dolgozzák fel. A monotánc azonban nem (feltétlenül) azonos a szólótánccal, így nem kizárólag szóló-előadások tartoznak a meghívott előadások körébe. Az idei előadások több mint felében a szólótáncos mellé zenész társ(ak) csatlakoznak, s van, ahol a szóló egy másik jelen lévő figura viszonylatában bontakozik ki.

2005-ben Énekes István, a fesztivál ötletgazdája e sorokkal indította útjára a programot:
“A XXI. század elején már tudjuk, a technika szinte mindenre képes. Ha nem ma, hát majd holnap. Naiv ember, aki bármin meglepődik. A technika szülte szenzáció azonban holnapra szertefoszlik. Az értékek zűrzavarában a biztos támpontok egyike már évezredek óta az Egyszál Ember maga. Szellemi és fizikai teljesítményével, önként vállalt kitárulkozásával. A Monotánc Fesztivál felmutat néhányat ezekből a megfellebbezhetetlen értékű szellemi és fizikai teljesítményekből. A legkiválóbb kortárs táncművészek szóló – vagy majdnem szóló – produkcióiból. Szeretnénk, ha a Fesztivál évről évre a bátor emberek gyülekezete lenne, a mindig újat akaróké, akik nem rejtőzködni, hanem épp ellenkezőleg, kitörni akarnak.”

2018. május 15. kedd

18.00 Gergye Krisztián: „Ha mi árnyak…” – 1. stáció: corpse (Róth Miksa Emlékház)
19.00 Eifert János: 3T (Tánc/Test/Természet) – (kiállítás megnyitó Eifert János 75. születésnapja alkalmából)

2018. május 16. szerda

18.00 Gergye Krisztián: „Ha mi árnyak…” – 2. stáció: protest (Róth Miksa Emlékház)
19.00 Bakó Tamás: Fekete ló (koreográfus: Nagy Zoltán)
20.30 Egyperces táncfilmek vetítése (Orkesztika Alapítvány, Kontakt Táncért Alapítvány)
21.00 Ujszászi Dorottya: P@88w0rLd (részlet) (dot.Consla)
Ayumi Toyabe (JP) – Berger Gyula: Bővülő terek (részlet) (ZéróPlusz TáncMűvek)

2018. május 17. csütörtök

2018. május 18. péntek

18.00 Gergye Krisztián: „Ha mi árnyak…” – 4. stáció: submission (Róth Miksa Emlékház)
19.00 Hodworks: Szólók – variáció
20.30 Egyperces táncfilmek vetítése (Orkesztika Alapítvány, Kontakt Táncért Alapítvány)
21.00 Szász Dániel: Loop (Tünet Együttes)
Jaewoo Jung (KOR): Uninhabited Island (Dance Troupe Braveman)
Egyed Bea: Én, a feminista

2018. május 19. szombat

18.00 Gergye Krisztián: „Ha mi árnyak…” – 5. stáció: recurrence (Róth Miksa Emlékház)
19.00 Góbi Rita Szegő Dávid – Pavla Beranová: Reptében (Góbi Rita Társulat)
20.30 Egyperces táncfilmek vetítése (Orkesztika Alapítvány, Kontakt Táncért Alapítvány)
21.00 Mádi LászlóMészáros Máté: InSoundOut (Közép-Európa Táncszínház)
Jakab ZsanettMolnár Csaba: Lilith (Közép-Európa Táncszínház)

Gergye Krisztián Társulata: "Ha mi árnyak ..."

– monokróm rítus –

Öt stációból álló sorozat a Róth Miksa Emlékház udvarán. A premier térinstallációja, benne Rabóczky Judith Lilith című szobrával a fesztivál ideje alatt a múzeum nyitvatartási idejében megtekinthető. Társprogramok: május 16-19. 16:30-tól – információ a Facebook-on: Ha mi árnyak

1. stáció: corpse
2. stáció: protest
3. stáció: oppression
4. stáció: submission
5. stáció: recurrence

“Ha mi árnyak nem tetszettünk,
Gondoljátok, s mentve tettünk:
Hogy az álom meglepett,
S tükrözé e képeket.
E csekély, meddő mesét,
Mely csak álom, semmiség,
Nézze most el úri kegy,
Másszor aztán jobban megy.”
(William Shakespeare, fordította: Arany János)

Térinstalláció: Gergye Krisztián
Képzőművészeti konzultáns, alkotótárs: Trifusz Péter
Zeneszerző, zenei előadók: Zombola Péter / Philipp György
Fotós szereplő: Dömölky Dániel
Az előadás térinstallációjában megjelenik: Rabóczky Judit RitaLilith című szobra
Felhasznált versek: Áfra János Rítus című kötetéből: Tömeg, A sötétség igéi
Jelmeztervező: Béres Móni
Díszlet: Zöldy Z. Gergely
Asszisztens: Mányoki-Kántor Bence
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Produkciós menedzser: Ágoston Eszter
Rendező, koreográfus, előadó, látvány: Gergye Krisztián

Gergye Krisztián Harangozó Gyula és Imre Zoltán díjas táncos, koreográfus, rendező, performer. Az utóbbi években a kortárs tánc, a színház, az opera, a performansz és a képzőművészet műfajai között keresi a határátlépések lehetőségeit. Új monotáncát a Róth Miksa Emlékház udvarára tervezett térinstallációban valósítja meg, szabadtéren. Ezzel a gesztussal az a célja, hogy előadóművészetét kimozdítsa a színház fekete teréből, és nézőinek szabadabb szemlélődésre adjon lehetőséget egy felfedezésre váró tér sajátos atmoszférájában.

Eifert János: 3T (Tánc/Test/Természet)

– a fotóművész 75. születésnapja alkalmából –

Eifert János (1943-) szakmájának, művészetének itthon és külföldön egyik legismertebb képviselője, meghatározó egyénisége. Munkásságát nem lehet egységes stíluskategóriákba rendezni, sokoldalú, folyamatosan megújuló, kísérletező alkat. Tánc-, aktfotói, természetképei és az alkalmazott fotói alapozták meg ismertségét. Tanárként, előadóként, szakíróként és szakértőként is tevékenykedik.

40 országban 220 önálló kiállítása volt, több ezer csoportos kiállításon szerepelt világszerte, számolatlan díjat, nagydíjat, különdíjat, diplomát érdemelt ki képeivel és diaporámáival. A FIAP (Fédération Internationale de l’Art Photographique), a világ legnagyobb fotóművészeti szövetsége, amely 85 országot, és közel egymillió fotóst foglal magában, EFIAP (Kiváló Művész) és ESFIAP (Tiszteletbeli Kiválóság) kitüntetéssel ismerte el munkásságát. A PSA (Photographic Society of America) öt csillagos kiállítóművésze a színes és monochrom kategóriákban.

A világ 40 országában fényképezett, ebből és különböző témáiból páratlan értékű archívumot állított össze. Fényképei, képriportjai, írásai rendszeresen jelentek meg a szaksajtóban, hazai és külföldi lapokban, könyvekben, kiadványokban, az elektronikus sajtóban, Interneten. Filmekben, televíziós műsorokban, színpadi látványként, színházi díszletként gyakran használták fel fotóit, ő maga is gyakran jelent meg különböző film- és TV-műsorokban, sorozataiban. Könyvei jelentek meg.

A kiállítást Turczi István költő nyitja meg 2018. május 15-én 19 órakor, a fesztivál nyitó napján; megtekinthető 2018. június 16-ig.

A kiállítás 18 éven felülieknek ajánlott.

Bakó Tamás (koreográfus: Nagy Zoltán): Fekete ló

“A Fekete ló olyan ritka, mint a fehér holló.
Nagy Zoltán koreográfus és Bakó Tamás táncművész ugyanis éppen az ellenkezőjét teszi mindennek. A Fekete ló Bach Máté passiója és egy szirénahang között a csenddel és monotonitással zenél, nincsenek benne sem esztétikus táncmozdulatok, sem színek, sőt, maga a főhős is láthatatlan. Egy fekete alak a homályos térben, négyzetesen és körben mozogva, hosszan, nagyon hosszan – messze túl a normál és a botrányos unalmasságon. A Fekete ló nem cibál magával, és felpattanni sem lehet a hátára. Időt és szabadságot ad. Csak rajtunk áll, mit kezdünk vele.”
(Török Ákos)

Előadás arról, hogy van-e bármilyen fogódzó életünkben, ami segít megérteni és elfogadni mindennapjaink monotonitását. Létezik-e olyan kitörési pont, aminek segítségével az egyén meg tudja védeni magát a tehetetlenség és kimerültség érzésétől, ahol nem fásul bele a hétköznapok rutinjába, ahol sötét lóként győz saját futamában, megszabadulva a hétköznapok fizikai, érzelmi és mentális kimerülésétől. Ahol talál időt magára és vissza tudja szerezni motivációját létezéséhez.
A szólót 2016-ban Lábán Rudolf-díjra jelölték.

Előadó: Bakó Tamás
Zene: J.S.Bach: Máté-passió – Erbarme dich
Fény: Nagy Zoltán
Koreográfus: Nagy Zoltán

Nagy Zoltán

Nagy Zoltán eredetileg a néptácból induló kortárs koreográfus, 2001-ben megkapja a Robert Ellis Dunn ösztöndíjat, aminek köszönhetően a marylandi egyetemen MFA diplomát szerez. 2003-ban Bessie Schonberg The Yard díjat kap. Hazatérése után társaival megalapítja a SÍN Kulturális Központot, aminek a mai napig művészeti vezetője és igazgatója. Számos koreográfia és táncfilm alkotója.

Bakó Tamás

Bakó Tamás Harangozó Gyula és Philip Morris díjas táncos. Külföldi és magyar együttesek tagja volt (többek között Ismael Ivo, Marco Santi, Hód Adrienn, Goda Gábor), számtalan független produkcióban és projektben vett részt mint táncos, koreográfus. A Budapest Tánciskola vezető kortárstánc mestere, vendég mesterként tanít Salzburgban, Brüsszelben, Lausanne-ban.

Ujszászi Dorottya: P@88w0rLd (részlet)

dot.Consla

Nő vagyok. Mitől vagyok nő és már nem csak lány? Mikor lettem nő? A külső teszi? Attól leszek nő, mert úgy öltözködöm, és viselkedek? És ha ezt mind elvesztem, akkor is nő vagyok? Mi tesz engem nővé? Egy férfi? A férfi? A belső csatáim, ellentmondásaim, a sebhelyek? A történetem? A jellemem? Az elfelejtett jelszavam? A megadott és megváltoztatott jelszavam? Az, hogy van jelszavam? Még magamhoz is van? És ha már tudom a jelszót, be merek-e lépni vele a világba?

A szóló részlet a 2016-ban bemutatott P@88w0rLd című előadásból. Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap, a Műhely Alapítvány és a SÍN támogatásával jött létre a „Múlttal a jövőért” programsorozat részeként.

Koreográfus, előadó: Ujszászi Dorottya
Hegedűművész: Ujszászi Kinga
Fény: Vajda Máté
Konzultáns: Quan Bui Ngoc (VN/B), Téri Gáspár

Ujszászi Dorottya a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskolát szakmai Nívó-díjjal végzi. Táncolt a Budapest Táncszínháznál, a Magyar Nemzeti Balett modern estjeiben, külföldön a svájci 3art3-ban. Ranglista vezető versenytáncos, a nemzetközi salsa élet meghatározó alakja. Saját mozgásnyelve a CONSLA, mely a kortárs tánc, a kontakt improvizáció és a salsa ötvözetéből jött létre. Társulatai a profi dot.Consla és az amatőr Consla Core.

Ujszászi Kinga hegedűművész a budapesti Zeneakadémia elvégzése után Londonban, a Royal Academy of Music régizene tanszakán tanult, majd Anglia és Európa vezető historikus együtteseinek tagja. 2012/13-ban az Európai Unió Barokk Zenekarának koncertmestere. A madridi Academia de las Luces és a Spiritato együttesek vezetője.

www.dorottyaujszaszi.com
16+

Ayumi Toyabe (Japán)-Berger Gyula: Bővülő terek (részlet)

ZéróPlusz TáncMűvek

– a mérlegelés útján –
– Helló, hogy vagy?
– Jól.
– Hogy hívnak?
– Ayumi…
– Hogy kerültél ide?
– Errefelé sétáltam, és észrevettelek, és láttam, hogy egyedül vagy, és beszélni akartam veled.
– Hm, értem…
– Hová való vagy?
– Japán.

Emberi lényként születünk, vannak dolgok, melyeket meg kell tapasztalnunk, melyekről gondolkodnunk kell, melyeket éreznünk kell. Napról napra új dolgokkal találkozunk, és közben tanulunk. Néha vándorlunk, néha megállunk. Vajon utunk során, egy idegen országban élve megváltoztatnak-e bennünket a nehézségek, melyekkel találkozunk, és születhet-e valódi bizalom? Az alkotási folyamatban a magyar koreográfus és a japán táncművész a közös értékek feltárásával a japán és a magyar kultúra fúzióját próbálja megteremteni az egyetemes emberi szükségletek talaján.

Előadó: Ayumi Toyabe (JP)
Látvány (díszlet, jelmez) konzultáns: Árvai György)
Világítás: Budai Géza
Zene: De Natura Sonorum (Bernard Parmegiani)
Rendező: Berger Gyula
Koreográfia/Mozgások: Berger Gyula és Ayumi Toyabe (JP)

Támogatók: NKA Táncművészet Kollégiuma, L1 Egyesület, Műhely Alapítvány / Workspacebrussels / Ultima Vez (Life Long Burning, Wild Cards program)

ZéróPlusz TáncMűvek

A 2010 óta működő ZéróPlusz TáncMűvek művészeti és oktatási filozófiájában ötvözni igyekszik a keleti és nyugati hagyományokat. A hindu bölcsek számára a ZÉRÓ mindennek a kezdetét jelentette. Eredeti jele egyszerűen egy pont volt. A társulat nevében a ZÉRÓ kifejezés a misztikus középpontból való kiindulás szándékot jelzi és az alkotási folyamat jelképe is, hiszen megpróbálunk felfedni valami addig rejtetten maradót, megkísérelünk hidat építeni a spirituális és a materiális létezés között.

Ayumi Toyabe

Ayumi Toyabe japán táncművész tanulmányait Japánban, Németországban, Olaszországban és Magyarországon folytatta. Szerepelt többek közt Liesel Zink, Hrotkó Heléna, Volkhard Samuel Guist és Berger Gyula darabjaiban, szóló és csoportos koreográfiákban.

Tomas Danielis: Suite No.3

FEYNmen

Az előadás fókusza a mások érzékelésében rejlő nehézségeket járja körül – egy másik emberi lény, az ő tettei, viselkedése a modern kultúra közegében. A táncos-koreográfus a kortárs tánc szerepét kérdőjelezi meg: képes-e az emberi viselkedésről többet mondani, valami esszenciálisat, időtállót bemutatni.
Danielis asszociációs mezőket vázol stílusa erős, nyers fizikai nyelvezetével. A mozgások periodikus ismétlésével, markáns mozgásnyelvet alkot.

Koreográfus, előadó: Tomas Danielis
Zene: J.S.Bach French Overture b minor, BWV 831

Tomas Danielis alkotói érdeklődésének fókuszában a vizuális, illetve a digitális technikák, és a mozgás, a tánc kapcsolata áll. Az különböző műfajok átjárhatósága, az előadó térbeli jelenlétének megértése és konceptualizálása adja előadásai gerincét. Jellegzetes és váratlan eszközöket használva minden egyes projektjéhez egyedi mozgásnyelvet alakít ki. Alkotásait több mint húsz országban mutatták be.
Mesterfokozatát a pozsonyi VSMU-n szerezte. Táncosként, később koreográfusként dolgozott többek között Franciaországban, Berlinben, Bécsben, oktatott Brüsszelben, Bécsben, Düsseldorfban, Kyoto-ban, Koppenhágában és Rotterdamban.
Az általa 2017-ben megalapított FEYNMen tánccal, előadóművészettel, zenével és vizuális művészetekkel foglalkozó művészek kollektívája.

www.tomasdanielis.com

Miroljuba Petrova (BG) - Bence Antonovits: Egyszer egy kicsi madár…

Giss

Mit jelent a szabadság fogsága, és a fogság szabadsága? Mit jelent végignézni egy szabad madár szárnyalását a „rácsok mögül”, és milyen a „rácsok egyszerűsége” után vágyódni a végtelen égből? A magyar és bolgár népzenei alapokon nyugvó előadás a különböző lehetőségeket adó és korlátokat szabó élethelyzetekben való emberi viselkedést és reakciót, az önmagunkkal vívott harcot, valamint különböző személyiségek azoknak ellentmondó normák közé szorításának következményeit kutatja.

A bolgár és magyar származású, de Nyugat-Európában élő két művész életvonalának találkozási pontja ez az előadás, ahol a végtelen lehetőségek tárháza és egy teljes élet előröl kezdése kerül szembe egymással. A biztonságot adó „fogság”, valamint a szabad önkiteljesedés ellentétének harcát, összecsiszolódását, egymásra utaltságát követhetjük nyomon, mely viszonyrendszer a népzene és a néphagyomány, valamint a kortárs művészet között éppúgy fellelhető.

Az előadást Zerkula János legendás gyimesi prímás Egyszer egy kicsi madár… című műve ihlette.

Előadó: Miroljuba Petrova
Zene: Bence Antonovits

Miroljuba Petrova

Brüsszelben élő és dolgozó bolgár-magyar származású táncművész. Sajátos mozgásvilágát a számos különböző országban (Magyarország, Bulgária, Hollandia, Belgium) eltöltött évek és az ez idő alatt eltérő stílust – balett, kotárs tánc, színház, capoeira, pantomime, balkán néptáncok, yoga – és nézőpontot képviselő mesterektől megszerzett ismeretek és tapasztalatok formálták. Gyakori utazásainak, rezidencia és ösztöndíj lehetőségeknek köszönhetően ez a tudás tovább gazdagodott. Miroljuba az utóbbi egy-két évben saját előadásainak létrehozása mellett a tanításra, illetve az utcai táncok elsajátítására is nagy hangsúlyt helyez.

Bence Antonovits

Bence Antonovits zene és tánc iránti szenvedélye kicsi gyermekkorában kezdődött. Számos hangszert és stílust érintő – a mai napig is tartó – zenei utazása vezette el az erdélyi, elsősorban gyimesi és moldvai pásztorfurulya-muzsikához, melyet nagyjából öt éve művel szabadidejében. A zene és a tánc azonban mindig több volt puszta hobbinál: egy életforma, egyfajta nézőpont a világra. A szokatlan, az újdonság keresése mind zenei, mind szakmai pályafutásában meghatározó motiváló erő.

Lee In Soo: A first meet

“Az életben minden az „Én”-nel kezdődik.
A pillanat, mikor elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok, az életem első pillanata.
Vajon találkozhatok önmagammal a színpadon?”

A táncos elidegeníti magát a színpadtól, a közönségtől, az előadástól. Közönyös magabiztossággal improvizál szabadon, kilépve a keretek és elvárások mögül.

Koreográfus, előadó: Lee In Soo

Lee In Soo nevéhez fűződik Dél-Korea egyik legismertebb kortárs tánctársulata az EDx2. 2008-ban diplomázott a Koreai Nemzeti Egyetem koreográfus szakán és 2010 óta az egyetem tanára. 2008-ban és 2017-ben is előadásai a Szöuli Nemzetközi Koreográfia Fesztivál nagydíjasa volt.

Első találkozás című előadását 2017-ben a Szöuli Nemzetközi Koreográfia Fesztiválon Spark díjjal jutalmazták.

Nagy Csilla-Tóth Mátyás: Karma Milonga

Cipolla Collectiva

– bemutató másképpen –

“kezes lábas nász
fejetlen gyász
derékba tört tánc”

Történet egy nőről, aki egy terem sarkában felejtődött… Ketté hasadva egybekel önmagával, egyszerre követ és vezet, ad és befogad. Tanul. Alakul. Érik. Táncolva teremti újra önmagát. Talán egy nap valaki felkéri?

Koreográfus-előadó: Nagy Csilla
Zeneszerző- előadó: Tóth Mátyás
Koreográfus asszisztens: Veres Flóra
Támogató: Artus Stúdió

Cipolla Collectiva – “Alkotunk, tehát vagyunk.”
MŰVÉSZEK találkozása / MŰVÉSZETI ÁGAK Fúziója / SZEMÉLYES TÖRTÉNETEK metszéspontja

“Művészként kezdetektől fogva az egyén személyes történeteinek absztrahálása, univerzális szintre emelése érdekel; valamint a részvevő partnerek személyes élményanyagainak beemelése a közösen alkotott produkcióba. A személyiségünk rétegeiben – a hagyma héjához hasonlóan –, vannak szerethetőbb és nehezebben elfogadható részek, ám ezek együttese alkotja lényünket. A cél az egymástól eltérő részek összebékítése, a sebezhetőség felvállalása, az esendőség elfogadása, és az ezen való felülemelkedés kutatása. Fontos számomra az irónia, és még fontosabb a humor eszköze: Csak annyira vegyük komolyan magunkat, amennyire feltétlenül szükséges!” (Nagy Csilla)

Nagy Csilla
táncművész, koreográfus, táncpedagógus

A Magyar Táncművészeti Főiskolán és a rotterdami CODARTS Akadémián végezte tanulmányait. 2008 óta dolgozik az Artus Goda Gábor Társulatával. 2013-15 között az L1 Egyesület tagja volt. 2012 óta valósítja meg művészeti projektjeit a Cipolla Collectivával.

www.cipollacollectiva.hu

Hodworks: Szólók (variáció)

– szólóban előadott, válogatott jelenések gyűjteménye –

Adott időben egy előadó, egy akcióban, egyfókuszú figyelemben. Az előadók is kapcsolódnak a közönséget alkotó emberek csoportjához és a közönségnek, akárcsak az előadónak, felelőssége van a színházi élményben. Mindez több lehetőséget is kínál arra, hogy előadó és néző viszonyba kerüljön egymással. Éppúgy, mint amikor időt szánunk arra, hogy megismerjünk valakit és így megnő a kötődés lehetősége. A nézőktől érkező reakciók színezik a jelenidejű színpadi cselekvést, ami behoz egy változó, ismeretlen tényezőt. Az idő közrejátszik abban, hogy nemcsak megfigyelők vagyunk, hanem az általunk elmondható történetek díszletét is mi alkotjuk. Egy találkozás belső történései és dinamikája elkezdenek a jelentés tartományában működni: mit jelenthet számunkra és mivé válhatunk a találkozás által?

Alkotótársak és előadók: Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Vass Imre
Zene: Coil, GG Allin, Vini Vici
Zenei szerkesztő: Gryllus Ábris
Jelmez: Németh Anikó és az alkotók
Fény: Mervel Miklós
Dramaturg: Szabó-Székely Ármin
Koreográfus: Hód Adrienn
Támogatók: EMMI, NKA, OFF Alapítvány, SÍN Kulturális Központ, Új Előadóművészeti Alapítvány

A Hodworks társulatot 2007-ben alapította Hód Adrienn, mely szabadúszó alkotókkal működő, a hazai és a nemzetközi kortárstánc színtéren is aktív együttes, egy érzékeny és provokatívan friss szemléletű alkotócsoport. Munkájuk középpontjában a minden akadálytól, közvetítőtől, díszlettől, kelléktől, színházi eszköztől megszabadult test áll. Közös jellemzőjük a hosszú kísérleti munka során megalapozott és kidolgozott minőségi mozgásnyelv. A próbafolyamat fő eszköze az improvizáció, amelyet gondosan megszerkesztett struktúrában mentenek át az előadásokba. Egy Hodworks előadás a néző számára szellem- és érzéknyitogató, csalogató, de nem agresszív. Megkérdőjelezésre, kételkedésre ösztönöz. Nem alkuszik meg. Nem akar tetszeni.

Hód koreográfiái a meglévő táncstruktúrákat igyekeznek bizonytalanná tenni, szétszedni, újraépíteni. Munkái során erősen exponálja az előadói helyzetet, az exhibíciót szélsőséges emberi állapotokkal, azok verbális és fizikai megidézésével kapcsolja össze. Előadásait a tabukkal szembemenő, vaskos, mégis finom, érzékeny humorú játék, az előítéletmentes, szabad, radikális testkutatás jellemzi. Táncosai számára a fizikai és lelki kitárulkozáson keresztül utat nyit egy eksztatikus, a tudatalattiból építkező, párhuzamos valóságba. A nézőket pedig abba a szürkezónába csalogatja, ahol a jelentést felülírja a jelenlét.

“A jelzők, amelyekkel többnyire jellemzik: asszociatív, zabolátlan, humoros. Csakhogy ez kevés annak érdemi megragadásához, hogy mi tartja össze és teszi revelatívvá, amit a színpadon csinál – olyan erőssé és meggyőzővé, amire már a nemzetközi táncvilág is fölfigyelt. (…) Jó művészet ez: éles fényt vet arra, aminek rejtekezés a természete.”
(Rényi András, esztéta)

www.hodworks.hu

16 éven felülieknek!

Szász Dániel: Loop

Tünet Együttes

“Nincsen olyan ékesszólás, amely annyira elfonnyaszthatná valakinek az emberiségbe vetett hitét, mint önnön őszinteségének végső föltárulkozása.” (Joseph Conrad: A sötétség mélyén)

Szász Dániel szólója furcsa pszichoanalízis, vezető nélkül, visszafelé. Végső célja a szabadság: megszabadulni a képtől, amit mások alkotnak rólunk, és amit végső soron magunk alkotunk. Az önkeresés ismeretlen veszélyeket hordoz, hiszen az út vége talán pont az “én” elvesztése. Mert van valami ott a mélyben, az ösztönvilág kontrollálatlan, barbár őszinteségében. Valami, ami képes még arra, hogy szabad emberré formáljon minket. De vajon ilyen mélységből van út vissza a felszínre?

Az előadás a Na Cucky Theatre rezidencia programjával együttműködésben valósult meg. Szász Dánielt a szólóért 2018-ban Lábán-díjra jelölték.

Alkotó-előadó: Szász Dániel
Fény és tér: Szirtes Attila
Jelmez: Szűcs Edit
Zene: Barna Balázs
Köszönet: Kántor Kata, Czakó Máté
Koprodukciós partner: DW7

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

A Tünet Együttes a kortárs tánc és színházi életben 2002 óta működő független társulat. Előadásaik egyszerre elgondolkodtatóak, drámaiak, gyermekien felszabadultak és felszabadítóak. A színészekből és táncosokból álló társulatban az összes művész alkotótárs: minden előadás erősen épít a szereplők személyiségére és kreativitására. A társulat nem ismer műfaji határokat, egyenrangú elemként kezeli a szöveget, a mozgást, zenét, vizualitást és a különleges technikai megoldásokat.

www.tunetegyuttes.hu

15 éven felülieknek!

Jaewoo Jung: Uninhabited Island

Dance Troupe Braveman

“Az emberek magányos állatok és én is az vagyok. Nemrég rettenetes élményem volt a magánnyal, melyet korábban soha nem éreztem. Egyedül voltam egy lakatlan szigeten, alig éltem. Mit keresek egy szigeten? Hogy kerültem ide? Önként jöttem, vagy valaki ide száműzött? Élnek itt mások is ebben magányban? Még mindig a szigeten vagyok. Már nem várom megmentőm. Túlélési stratégiám ez a darab. Talán szomorúnak, butának vagy viccesnek tűnik, talán valaki nem is akarja látni, de ez mind az enyém, s ez az életem. Az emberek magányos élőlények.”

Az előadást 2017-ben a Szöuli Nemzetközi Koreográfia Fesztiválon Spark díjjal jutalmazták.

Koreográfus, előadó: Jaewoo Jung

Jaewoo Jung Dél-Korea egyik legtehetségesebb fiatal táncosa, aki 2016 óta a Koreai Nemzeti Kortárs Tánctársulat tagja. 2016-ban végzett a Koreai Nemzeti Egyetem táncművész szakán, már saját koreográfiákon is dolgozik. 2017-ben előadása a Szöuli Nemzetközi Koreográfia Fesztivál junior nagydíjasa volt.

Egyed Bea: Én, a feminista

“Az ember nem a külvilággal megosztott cselekedeteiben és kapcsolataiban él, hanem abban a folytonos áramlásban, melyet a külvilág a lelkében ébreszt.” (Virginia Woolf)

Az előadás egy színházi képeket felsorakoztató anti-tánc performansz, amely egy XXI. századi nő szempontjából mutat görbe tükröt a feminista megbélyegzésnek.
Anarchia.
Kékharisnya.
Szabadság.
Személyesség.

Az előadás a Duda Éva Társulat/Movein Mission segítségével, a Radar No.3. című est keretein belül jött létre.

Alkotó/előadó: Egyed Beáta
Fény: Payer Ferenc
Külön köszönet: Duda Éva Társulat/Movein Mission

Támogatók: NKA, EMMI, Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata, MU Színház, Movein Stúdió

Egyed Beáta tanulmányait a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában végezte, majd a Magyar Táncművészeti Főiskolán folytatta. Szabadúszó táncosként szerepelt többek közt Pataky Klári, Fehér Ferenc, Eleonore Valere-Lachky, Horváth Csaba, Frenák Pál és a Tünet Együttes munkáiban. Saját munkái mellett a Duda Éva Társulattal dolgozik. Újvári Milánnal (Radioballet) készítette el A szerelem természete és a Totem és Tabu című előadásokat. Cserepes Gyulával (Atelier 21220) legújabb előadásuk a Late night show címet viseli.

16 éven felülieknek!

Góbi Rita-Szegő Dávid-Pavla Beranová: Reptében

Góbi Rita Társulat

– mikromozgások kinagyítva –

“Nem az a fontos, hogy a madár hányat csap szárnyával, hanem hogy íveljen!” (Pilinszky János)

teret Góbi Rita szólóelőadása, amely az átmenetek és a metamorfózisok világába kalauzol. Erre a produkcióra készített zenét Szegő Dávid, aki különleges morzejelekkel, akusztikus, elektronikus és repetitív zörejhangokkal ad majd tájékozódási pontokat a minimalista eszközökből építkező tánchoz, a teljes értékű színpadi jelenléthez.

Az előadás a valenciai Festival 10 Sentidos különdíját kapta 2017 májusában és bekerült az Aerowaves Twenty18 priority artistst listájába, valamint idén Lábán-díjra jelölték.

Tánc és koreográfia: Góbi Rita
Zene: Szegő Dávid
Fénytervezés: Pavla Beranová (CZ)
Fénytechnikai asszisztens: Zuzana Režná (CZ)
Jelmeztervező: Sinkovics Judit
Kreatív producer: Bakk Ágnes

Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Emberi Erőforrás Minisztériuma, Műhely Alapítvány, Sín Kulturális Központ, MOHA – Mozdulatmészetek háza /Orkesztika Alapítvány, Red Print, gaborgobi.com

Góbi Rita

táncművész, koreográfus, táncpedagógus,
aki a táncnyelv sajátos részét kutatja. Vajdaságban, Újvidéken született, itt kezdte tánctanulmányait is, majd a budapesti Magyar Táncművészeti Főiskolán diplomázott. Pályáját a Pécsi Balettnél kezdte, majd “betáncolta” a független táncszcénát is. 2006-ban megalapította a Góbi Rita Társulatot, jelenleg a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tánctagozatos tanára

Góbi Rita játszik az energiával, a testrészek külön mozgatásával, szereti a repetitív, miniatűr mozgásokat. Munkáját a kísérletezés, a precízen kidolgozott koreográfia jellemzi, mozdulatsorai lassan és következetesen transzformálódódnak át.

www.gobirita.hu

Mádi László-Mészáros Máté: InSoundOut

Közép-Európa Táncszínház

“Minden, ami létezik, egyedül és teljes egészében a hangnak köszönheti létezését.
A hang tart mindent össze.
A hang az alap, az alak és a forma.
Az elején volt a szó, és a szó volt az isten.
Azt mondják, hogy így kezdődött a világ, és így öltött alakot a teremtés.
Manapság ezt úgy mondanánk bele a tér hatalmas ürességébe:
jött egy hang, és az anyag alakot öltött.”
(Dr. Peter Guy Manners)

A 2015-ben elindított K-Arcok sorozat egyik legfrissebb előadása Mészáros Máté és Mádi László közös alkotása.

Előadó és alkotótárs: Mádi László
Díszlet: Mészáros Máté
Fény: Fogarasi Zoltán, Mészáros Máté
Szakmai konzultáns: Mikó Dávid
Zeneszerző: Mádi László
Koreográfus: Mészáros Máté

K-Arcok című sorozatunk kivételes szakmai kezdeményezés, mely három sikeres évadot tudhat maga mögött. A társulat táncművészeihez meghívott hazai koreográfusok közös alkotásában megszülető szóló műfajának köszönhetően a táncos színpadi jelenlétében és a próbafolyamat alatt a koreográfus felkínálta ötletekre adott válaszaiban rajzolódik meg az előadó személyisége, így válhat két alkotó entitás közös munkája egy-egy karcolattá, arcképpé.

Progresszív. Stílusos. Kortárs. A Közép-Európa Táncszínház (KET) Magyarország egyik legmeghatározóbb tánctársulata. Folyamatosan fejlődő repertoárunk mellett – a régióban egyedülálló módon – a tánc/színházi nevelési (DTIE) és oktatási (D.E.E.P) programsorozataink, valamint az Ifjú Koreográfusok Fóruma is működésünk fontos részét alkotják.

www.cedt.hu

Jakab Zsanett-Molnár Csaba: Lilith

Közép-Európa Táncszínház

Egy ember – nő, táncos – áll a színház falai által meghatározott üres térben. Türelmesen várja, hogy szemtanúi – a nézők – elhelyezkedjenek és elkezdhesse kinyilatkoztatását. Teste és személyisége médiumként szolgál, melyen keresztül, melynek megnyitásával rákapcsolódik egy kollektív információs csatornára.

“Képeket, érzeteket, érzéseket, konkrét gondolatokat, véleményeket, problematikákat vetít és közöl a múlt, a jelen és a jövő felhalmozott és megemésztetlenül maradt, káoszt és összezavarodottságot keltő információáradatából. Explicit, egyöntetű véleményt nem alkot, de opciókat és lehetséges megoldásokat mutat fel.”
(Molnár Csaba)

“Egy koreográfus, egy előadó és temérdek egymásba úszó alakmás, mely egyfajta torzító tükrön keresztül és boszorkányosan hideglelős hangnemben a női princípiumról mesél. A K-Arcok sorozat a Közép-Európa Táncszínház (KET) egyik legizgalmasabb, legelőremutatóbb vállalkozása. A felkért koreográfusok szólót készítenek a társulat egy általuk kiválasztott tagja számára. Alkotó és táncos is fejest ugrik ilyenkor az ismeretlenbe, egy olyan műfajba, amelynél kockázatosabbat és bizalmat feltételezőbbet nemigen ismer a táncművészet. Mindez azonban, úgy tűnik, meg se kottyant Molnár Csaba koreográfusnak és Jakab Zsanett táncosnak, akik látszólag nagyon is egy húron pendültek, amikor létrehozták a LILITH című darabot a feminista szimbólummá lett sumér eredetű női démon, vagy más hivatkozások szerint: a bibliai Éva inverzének hitt, magát a patriarchális hagyománynak alá nem vető mitikus nőszemély apropóján.”
(Králl Csaba laudációja a 2017-es Lábán Rudolf-díj jelöléshez/részlet)

A 2015-ben elindított K-Arcok sorozat egyik legfrissebb előadása Molnár Csaba és Jakab Zsanett közös alkotása. Az előadás a 2017-es évad Lábán Rudolf-díj nomináltja.

Előadó: Jakab Zsanett (Fülöp Viktor ösztöndíjas)
Látvány és fény: Molnár Csaba, Fogarasi Zoltán
Fény: Fogarasi Zoltán
Koreográfus: Molnár Csaba (Fülöp Viktor ösztöndíjas)

K-Arcok című sorozatunk kivételes szakmai kezdeményezés, mely három sikeres évadot tudhat maga mögött. A társulat táncművészeihez meghívott hazai koreográfusok közös alkotásában megszülető szóló műfajának köszönhetően a táncos színpadi jelenlétében és a próbafolyamat alatt a koreográfus felkínálta ötletekre adott válaszaiban rajzolódik meg az előadó személyisége, így válhat két alkotó entitás közös munkája egy-egy karcolattá, arcképpé.

Progresszív. Stílusos. Kortárs. A Közép-Európa Táncszínház (KET) Magyarország egyik legmeghatározóbb tánctársulata. Folyamatosan fejlődő repertoárunk mellett – a régióban egyedülálló módon – a tánc/színházi nevelési (DTIE) és oktatási (D.E.E.P) programsorozataink, valamint az Ifjú Koreográfusok Fóruma is működésünk fontos részét alkotják.

www.cedt.hu

Orkesztika Alapítvány, Kontakt Táncért Alapítvány: Egyperces (tánc)filmek

Közép-Európa Táncszínház

Az Orkesztika Alapítvány és a Kontakt Táncért Alapítvány 2010 óta rendezi meg az Egyperces (tánc)filmek platformját, az „Ork_Kota_Platform” eseményt, amelynek célja a Test_Tánc_Kép téma filmes megfogalmazása, maximum egy percben.

Bármilyen műfajú filmmel lehet jelentkezni, ami megfelel a téma és az idő követelményének. A filmek készülhetnek mobiltelefonnal, fényképezőgéppel, kamerával, lehet akár experimentális vagy animációs film.

Az Egyperces (tánc)filmek platformja évente kerül megrendezésre a SzólóDuó Fesztivállal egy időpontban, annak kísérőprogramjaként.

Az eltelt kilenc év alatt 25 országból jelentkeztek a versenyre, és több mint 200 egyperces filmet mutattunk be.

További információ a Facebook oldalukon található:

ORK KOTA platform – 1 percesek táncfilmre

A fesztivál alatt a filmek 20:30-tól kerülnek vetítésre a Bethlen Kávézóban.

Sajtó

Hamarosan…

Szervezők

Stáb

  • Fesztiváligazgató: Szögi Csaba
  • Ötletgazda: Énekes István
  • Programszervező: Razsovich Zsófia
  • Sajtó: Meszes Tímea
  • Koordinació: Éberhardt Klára
  • Kommunikáció: Pálmai Orsolya
  • Technika: Fogarasi Zoltán, Galkó Janka
  • Grafikai tervezés: Somogyi Absa