2016. május 11-12-13-14.
Bethlen Téri Színház
A fesztivál
Hetedik alkalommal rendezi meg a Közép-Európa Táncszínház a Nemzetközi Monotánc Fesztivál biennálét, idén ismét a VII. kerületi Bethlen Téri Színházban, május 11. és 14. között. Négy este alatt összesen 13 szólótánc produkció várja a közönséget az elmúlt évek kínálatából válogatva.
A fesztiválra ez alkalommal is a neves hazai alkotó-előadók – Feicht Zoltán, Gergye Krisztián, Góbi Rita, Halász Gábor, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Hód Adrienn, Ivanov Gábor, Juhász Kata, Kovács Péter, Kun Attila, Nagy Csilla, Réti Anna, Újvári Milán – mellé egy-egy külföldi művészt is meghívtak. A fesztivál második napján a szlovák Tomas Danielis, azt követően a bolgár származású Miroljuba Petrova, az utolsó napon pedig a dél-koreai Lili Jungin Lee táncelőadása látható.
Az idei fesztivál programját a G.I.T.T . – Gangaray Improvizációs Tánctalálkozó színesíti a Bethlen kávézójában. A Gangaray Trambulin fiatal táncosai (Illés Tímea, Kunc Dóra, Kiss Virág, Temesvári Zsófi, Keresztesi Lili, Laza Tímea) improvizálnak Hámor József zenei kíséretével.
A fesztivál első napján Dusa Gábor, Kenyeres Csilla és Lékó Tamás Test/Képek című közös fotókiállítása nyílik a Bethlen Galériában.
Monotánc
A monotánc elnevezést a monodrámák ihletésére és mintájára alkottuk. Azokat az előadásokat soroljuk ebbe a körbe, amelyek alkotóik személyes vallomásait dolgozzák fel. A monotánc azonban nem (feltétlenül) azonos a szólótánccal, így nem kizárólag szóló-előadások tartoznak a meghívott előadások körébe. Az idei előadások több mint felében a szólótáncos mellé zenész társ(ak) csatlakoznak, s van, ahol a szóló egy másik jelen lévő figura viszonylatában bontakozik ki.
2005-ben Énekes István, a fesztivál ötletgazdája e sorokkal indította útjára a programot:
“A XXI. század elején már tudjuk, a technika szinte mindenre képes. Ha nem ma, hát majd holnap. Naiv ember, aki bármin meglepődik. A technika szülte szenzáció azonban holnapra szertefoszlik. Az értékek zűrzavarában a biztos támpontok egyike már évezredek óta az Egyszál Ember maga. Szellemi és fizikai teljesítményével, önként vállalt kitárulkozásával. A Monotánc Fesztivál felmutat néhányat ezekből a megfellebbezhetetlen értékű szellemi és fizikai teljesítményekből. A legkiválóbb kortárs táncművészek szóló – vagy majdnem szóló – produkcióiból. Szeretnénk, ha a Fesztivál évről évre a bátor emberek gyülekezete lenne, a mindig újat akaróké, akik nem rejtőzködni, hanem épp ellenkezőleg, kitörni akarnak.”
2016. május 11. szerda
19.00 Közép-Európa Táncszínház: K-Arcok
Hargitai Mariann: Lépcső (koreográfus: Réti Anna)
Ivanov Gábor: Uraim (koreográfus: Hód Adrienn)
Horváth Adrienn: Metamorfózis (koreográfus: Halász Gábor)
Kovács Péter: Mind1 (koreográfus: Kun Attila)
Az előadás szünetében Dusa Gábor, Kenyeres Csilla és Lékó Tamás T.E.S.T. képek című közös fotókiállítását megnyitja Szögi Csaba fesztiváligazgató.
2016. május 12. csütörtök
19.00 Tomas Danielis (Ausztria/Dánia/Szlovákia): Locus – concept of me
20.30 G.I.T.T . – Gangaray Improvizációs Tánctalálkozó
21.00 Feicht Zoltán: Pari (Bemutató)
21.30 Nagy Csilla: Fear Frog (Cipolla Collectiva)
2016. május 13. péntek
19.00 Góbi Rita – Szegő Dávid: Ne hisztizz! (Góbi Rita Társulat)
20.30 G.I.T.T . – Gangaray Improvizációs Tánctalálkozó
21.00 Miroljuba Petrova (Bulgária) – Sanne Clifford (Hollandia): Mira Mira
21.30 Gergye Krisztián: Hattyú (Gergye Krisztián Társulata – bemutató)
2016. május 14. szombat
19.00 Juhász Kata: A Rossztanuló felel (cie.ooops)
20.30 G.I.T.T . – Gangaray Improvizációs Tánctalálkozó
21.00 Újvári Milán: Nonszensz (Radioballet)
21.30 Lili Jungin Lee (Ausztria/Dél-Korea): Skins
K-ARCOK
Közép-Európa Táncszínház – KET
A KET egyedülálló előadássorozatot indított, amelyben a társulat táncművészei a szóló műfajában merítkeznek meg többek között olyan koreográfusokkal közösen, mint Hód Adrienn, Réti Anna, Halász Gábor és Kun Attila. A szóló műfajának köszönhetően a táncos színpadi jelenlétében és a próbafolyamat alatt a koreográfus felkínálta ötletekre adott válaszaiban rajzolódik meg az előadó személyisége, így válhat két alkotó entitás közös munkája egy-egy karcolattá, arcképpé. A sorozat eddig elkészült darabjai olyan egységgé forrnak össze ebben az előadásban, amely a mai magyar kortárs tánc esszenciáját mutatja be.
Lépcső
Előadó: Hargitai Mariann
A lépcső az élet színtere. Váratlan és nagyon is várt fordulókkal ajándékozza meg az embert. A mozgó ember bizonytalan, a lépcső biztos. Az ember gondolatai, vágyai is ilyen lépcsőjárók. A szárnyaktól rég megváltak. Hol a padlástérbe kaptatnak, hol le az alagsorba.
Szöveg: Halasi Zoltán
Hangkulissza: Debreczeni Márton
Tér: Réti Anna
Külön köszönet: Hudi László, Debreczeni Márton, Kapitány Tamás, Teket Renáta, Fodor Katalin
Koreográfus: Réti Anna
Uraim
Alkotótárs és előadó: Ivanov Gábor
„Több síkon kezdtünk el dolgozni Gáborral. Érdekel az ő saját személyes múltbéli története és a jelenben lévő érzetei, a tánchoz való viszonya. A férfi nemhez kapcsolódó elvárások, sztereotip jellemzők, a férfi szerep, jelleg különböző élethelyzetekben és táncstílusokban való megjelenése foglalkoztat.”
Zenei szerkesztő: Mádi László
Külön köszönet: Molnár Csaba, Hargitai Mariann
Koreográfus: Hód Adrienn
Metamorfózis
Előadó: Horváth Adrienn
A darab egy, az őrület határán lévő ember személyiségváltozásait kutatja. Az előadás olyan horror és thriller filmeken alapszik, mint Stanley Kubrick Ragyogás vagy Lars von Trier Antikrisztus című alkotása.
Koreográfus: Halász Gábor
Mind1
Előadó: Kovács Péter
Az egyén perspektívájából vizsgálja az előadás a sorsunk és környezetünk alakításának illúzióját. Természettől elszakadt fajként újabb és újabb szerepek, álarcok, túlélési sémák végkimerülésig ismételt álarcos báljában hol találja meg az egyén a közösséget?
Jelmez: Kasza Emese, MEI KAWA
Zene, zenei szerkesztés: Mádi László
Koreográfus: Kun Attila
Támogatók: EMMI, NKA, Budapest Főváros Önkormányzata
www.cedt.hu
www.facebook.com/kozepeuropa
Tomas Danielis (Szlovákia/Ausztria): Locus - concept of me
Az elmékezet rejtett rétegeit kívánja felfejteni a darab: az elfelejtett gondolatok és az elfojtott vágyak birodalmába kalauzol. A létezés lényegének kérdését feszegeti, miközben az emberi állapot komplexitásának lenyomatát nyújtja- annak szépségét és rútságát egyszerre felmutatva.
Zene: Ulrich Troyer, Georg Friedrich Händel, Henry Purcel
Videó: Stefan Schmid
Díszlet és kosztüm: Stefan Roehrle
Koreogréfus asszisztens: Pernille Malou Konczak Sorensen
Technikai igazgató: Thomas Bergner
Koreográfia és tánc: Tomas Danielis
Tomas Danielis
Ausztriában és Dániában élő szlovák táncművész. Érdekli a mozgás és a fények, valamint a videó művészet kapcsolata. A Granhoj Dans-nál és az Achim Freyer-nél dolgozik, de korábban többek között Grazban és Rijekában is tevékenykedett. Tanít Brüsszelben, Berlinben, számos elismerésben volt már része, mint pl. a legjobb koreográfiáért járó díj a lengyelországi Színművészeti Fesztiválon 2009-ben.
Külön köszönet: Kitt Johnson DK; Int. Bühnenwerkstatt Graz; Bora – Bora DK; Granhoj Dans DK, Ponderosa DE.
www.tomasdanielis.com
Feicht Zoltán: Pari
A környezete ellen küzdő embert egy cellába zárják. Viaskodó természete apránként őrli lelkét, de ráébred, innen csak egy út vezet ki: a teljes megbékéléshez szembe kell néznie önmagával. A PARI mint cím is erre utal, az oppozíció szanszkrit megfelelője. A saját döntésén múlik, megállítja-e az őt körülvevő forgatagot, vagy belezuhan a teljes kétségbeesésbe. Az előadásban egy ember útja követhető végig a fogságtól a megszabadulásig.
Alkotó/előadó: Feicht Zoltán
Vizuális művész: Dennis Michael Khieffer Beviz
Zeneszerző: Domonkos Csilla
Fény: Fogarasi Zoltán
Külön köszönet: Sagrado (film), Lantos Zoltán (hegedű), Jánosházi Péter (cselló), Hollós István (hangfelvétel), Gyulai Zsolt (hangmérnök), Cie Pál Frenák.
Támogatók: NKA, Spicc Stúdió, SÍN, Bethlen Téri Színház, Nemzetközi Monotánc Fesztivál
Feicht Zoltán
Feicht Zoltán pályafutását klasszikus balettművészként kezdte, de az évek múltával a kortárs táncban találta meg az aktualitásnak és a szabad kifejezésnek számára kedvező fokát. Eddig csak elvétve dolgozott koreográfusként, akkor is többnyire a cirkusz világában, vagy más művészekkel kooperálva, így a Pari című előadás egy, még járatlan út kezdetének a lehetőségeivel borított kitaposatlan ösvény.
Nagy Csilla: Fear Frog, azaz béka-terápia embereknek
Cipolla Collectiva
“Félek a gyökérkezeléstől. Félek attól, hogy nem áll meg a hajhullásom. Félek attól, hogy nem lesz pénzem kávéra. Félek anyám… apám halálától. Félek a felszálló repülőn, hogy visszazuhan. Félek attól, hogy itthon ragadok. Félek a kérdéstől: Hol van apa? Félek attól, hogy keveset nevetek.”
S te mit teszel a félelmeddel? És mit tesz veled a félelmed?
A szóló egy személyes metamorfózisról szól. A főszereplő nő először békává változik a félelmei elhatalmasodása által, majd kitörve a kétéltű létből különböző madarakká alakul, míg végül visszanyeri emberi mivoltát a rettegésein való felülkerekedés hozta szabadság és teljesség érzésével.
Alkotó és előadó: Nagy Csilla
Alkotótárs és zeneszerző: LEGARS/ Ujvári-Pintér György
Fényterv: Dézsi Katalin
Fotó: Cserkúti György
Nagy Csilla
táncművész, koreográfus és táncpedagógus
A Magyar Táncművészeti Főiskolán és a rotterdami Codarts akadémián végezte tanulmányait. 2008 és 2012 között az Artus – Goda Gábor Társulatának volt állandó tagja, jelenleg vendégművésze. 2005-óta független alkotóként bejárta Európa és a világ számos fesztiválját (New York, Singapore, Malajzia, Kanári-szigetek). 2013-15 között L1 rezidens ill. tag, 2012 óta Cipolla Collectiva néven valósít meg művészeti projekteket alkotótársaival.
Támogatók: L1 Egyesület, Artus Stúdió, Kontakt Budapest Stúdió
www.cipollacollectiva.hu
Góbi Rita, Szegő Dávid: Ne hisztizz!
Góbi Rita Társulat
Góbi Rita és Szegő Dávid duója zene és tánc (zenész és táncos) egymásra utaltságáról, együttműködési kényszeréről „szól”, arról tehát, hogy miként érintkezik, küzd egymással két nonverbális művészeti ág (ember – férfi és nő), ha nincs közös nyelvük, s csak a magukén kommunikálhatnak. Születhet ebből összhangzat, egy irányba mozdulás? – erre a kérdésre felel az előadás, vagy inkább, ezt a kérdést teszi fel…
Góbi Rita 2015-ben a Legjobb Kortárs Táncművésznek járó díjat kapta ezért az előadásért. 2015-ben az előadás a kölni Solo&Duo Fesztivál Legjobb Szóló Koreográfiájának járó díjat kapta.
Tánc: Góbi Rita
Zene: Szegő Dávid
Jelmez: Sinkovics Judit
Világítástechnika: Budai Géza
Kreatív producer: Bakk Ágnes
Góbi Rita
Góbi Rita táncművész, koreográfus, tánctanár, társulata 2006 óta van jelen a kortárs tánc, performance és színház világában. Vajdaságban, Újvidéken született, a Magyar Táncművészeti Főiskolán végzett táncművész, koreográfus szakon, később mesterdiplomát szerzett táncpedagógusként.
Szegő Dávid
Szegő Dávid a kortárs magyar jazz szcéna kiemelkedő fiatal dobosa. A Bartók Béla Zenekonzervatórium és a Liszt Ferenc Zeneakadémia hallgatója volt. Jelenleg az Ágoston Béla zenekarában, a Santa Diverben, a MonKeys trióban, a Tárkány Művek, az Andaxínház és a Góbi Rita Tánctársulattal is közreműködik. Az Ágoston-Szegő duó tagjaként a nagybányai Atelier Fesztiválon a Legjobb Színházi Zenének járó díjat kapta 2012-ben.
Támogatók: NKA, EMMI, Pepper Art Projects, Sín Kulturális Központ, Műhely Alapítvány, gaborgobi.com
www.gobirita.hu
Sanne Clifford – Miroljuba Petrova: Mira Mira
A Mira Mira egy szóló előadás, melyben Mirát nézzük, ő pedig visszanéz a világra, a közönségére. Az alábbi kérdéssel szembesítettük magunkat: Mit mutatsz, és mit tudsz megmutatni magadból? Milyen, ha senki nem néz, és milyen, ha folyamatosan figyelnek?
Mira figyel, látja a kínálkozó kihívásokat maga körül. Egy kompromisszumok nélküli változtatásra készíti fel önmagát.
Koreográfia: Sanne Clifford
Tánc:Miroljuba Petrova
Fotó: Alexander van der Linden
Sanne Clifford amszterdami székhelyű koreográfus, tanár, coach és művészeti kutató. Koreográfiái ezidáig Hollandiában, Spanyolországban, Macedóniában és Dániában kerültek bemutatásra. 2012 és 2015 között Sanne a New Dance Company alapító tagja, társigazgatója és koreográfusa volt.2015-ben Anja Gallagherrel közösen hozták létre új kezdeményezésüket a Chorelab Europe-ot.
Miroljuba Petrova Amszterdamban élő és dolgozó bolgár-magyar származású táncos. A kortárs tánc mellett, a capoeira, a bolgár néptánc és a pantomim területén is jártas. Hollandián kívül az alábbi helyeken szerzett szakmai tapasztalatot: Ponderosa (Németország), Theater Brett (Ausztria), Cullberg Ballet (Svédország), Iseli-Chiodi Dance Company és Shawbrook (Írország).
sanneclifford.nl
choreolab.eu
miroljubapetrova.wix.com/miroljuba
Gergye Krisztián Társulata: Hattyú
Performansz-művészet
„Madár vagy, ezt / olvasni nem vagy képes”
„létből egy kis marék / igaz történet”
El Kazovszkij: Homokszökőkút. Versek.
(Levél a Hattyúkirálynőnek)
Gergye Krisztián Hattyú című egyszemélyes előadása több mint tánc művészetének lényegét feltáró előadás. A testben rejlő sokszínű lehetőségekkel élve utal El Kazovszkij magánmitológiájának szépséges és fantasztikus világára. A hattyú motívum egy különleges Pygmalion-történetet vizionál. Egy cserélhető végtagú bábfigura tánca kapcsolatot teremt az élő test és a halott anyag között. A felidézett világ képeiben szenvedélyeinket, álmainkat és rémálmainkat látjuk viszont, és egyik meséből, mítoszból szinte észrevétlen átcsúszva egy másikba, válunk a zene és a test bűvöletének rabjaivá. A GK Társulat, szellemiségéhez hűen, a táncban azonos rangú társművészeti partnerként emeli be a zenét, a képzőművészetet, a költészetet, a színház- és bábművészetet.
Jelmez: Béres Móni
Fény: Fogarasi Zoltán
Produkciós asszisztens: Kiss Réka Judit
Produkciós menedzser: Huszár Sylvia
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Koreográfia, tánc: Gergye Krisztián
Gergye Krisztián a magyar kortárs színház és táncművészet kiemelt képviselője. A hagyományt a modern formanyelvvel ötvözve hozta létre sajátos tánc- és mozgásnyelvét. Művészi kísérletei során jutott el a tánc, a színészet és a képzőművészet határterületeire, amit jól fejez ki társulata mottója is: több mint tánc. Színes egyéniség, aki táncos-koreográfus és színész-rendezőként is mindig a legtisztább és legegyértelműbb megfogalmazási módokat kutatja alkotásaiban. Rendszeresen szerepel külföldi fesztiválokon, többek között Lengyelországban, Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Romániában, Szlovéniában, Szerbiában, Portugáliában, Franciaországban, Nagy- Britanniában, Németországban.
www.facebook.com/gergyetarsulat
Juhász Kata: A Rossztanuló felel
cie.ooops
A Karinthy novellára utaló cím nem véletlen, hiszen a kiindulópont közös: a mából nézve a közismert novellából kiolvasható az oktatási rendszer kritikája is. Az iskolapadban, ahová Juhász Kata darabja visszahívja, visszaküldi a nézőt egymás mellett ül sírás és nevetés. Hátra tett kézzel. A rossz tanulót kihívják felelni…
Juhász Kata a színház nyelvén mesél arról, amiről nem vesz tudomást egy uniformizáló rendszer, és hogy milyen kockázatokkal jár ez. Hiszen az iskolában nem csak tanulni tanulunk meg, hanem megszerezzük azokat a sémákat, mintákat, túlélési stratégiákat is, amelyek vezetnek minket későbbi életünkben, kapcsolatainkban, végül pedig ez az, ami meghatározza egy egész társadalom működését.
Jelmeztervező: Nagy Fruzsina
Külső szem: Rózsavölgyi Zsuzsanna
Rendező asszisztens: Varga Kata-Lina
Konzultáns: Lóky Tamás
Koreográfus, előadó: Juhász Kata
Juhász Kata koreográfus, táncművész, tanár és pilates oktató. Gyermekkorában egy évtizeden át versenyszerűen műkorcsolyázott és jég-táncolt. Klasszikus balettet és jazz táncot Jeszenszky Endre tanítványaként, kortárs táncot különböző programokon és iskolákban tanult ösztöndíjasként az Egyesült Államokban, Franciaországban és Ausztriában. 2010-ben a Magyar Táncművészeti Főiskolán szerzett koreográfusi diplomát. 1996 óta készít önálló koreográfiákat és szóló előadásokat. 1998 és 2006 között a Frenák Pál Társulat szólistája volt: a társulat teljes repertoárját táncolta. 2006-ban megalapította saját társulatát, amivel rendszeresen fellép Budapesten és Európa különböző rangos táncfesztiváljain. Komoly tapasztalatokkal rendelkezik mentálisan sérültek és testi fogyatékkal élők mozgásos képzésében, fejlesztésében.
www.katajuhasz.hu
Újvári Milán: Nonszensz
Radioballet
“Nem a dada a nonszensz, hanem a korunk lényege nonszensz.” (a dadaisták)
Alkotó/Előadó: Újvári Milán
Dramaturg: Soós Attila
Zene: Adrian Newgent
Fény: Payer Ferenc
Külön köszönet: Duda Éva, Egyed Bea
Újvári Milán tanulmányait a dunaújvárosi Gárdonyi Géza Általános Iskola táncművészeti tagozatán és a Magyar Táncművészeti Főiskolán végezte. Eddigi pályája során dolgozott a Frenák Pál Társulattal, a kanadai Cirque du Soleil-jel, a Krétakör csapatával, emellett közreműködött olyan független alkotók munkáiban, mint Réti Anna, Nigel Charnock, Rui Horta Gregor Lustek és Rosana Hrbar. Jelenleg a Duda Éva Társulat tagja. Rendszeresen tanít, és Egyed Beával közösen a Radioballet formáció alapító tagja.
Támogatók: Duda Éva Társulat, NKA, EMMI
www.facebook.com/radioballet.page
Lili Jungin Lee (Ausztria/Dél-Korea): Skins
Éppoly intim, mint kinyújtani az izzadt kezet. Nem tudom megállni, hogy meg ne fogjam, de kiver a víz ettől a kellemetlen közvetlen kontaktustól. Gyorsan be is csukom a szemem. Ösztönszerű instant kontaktus, pillanatnyi kellemetlenség, megdermedt érzékek, melyeket ez az érzés generál. A bonyodalmas napi érzékeléstől a hisztérikus érzelmekig. Hogyan képes megmutatni a tánc a perifériás idegrendszert? A saját tapasztalataimra hagyatkozom.
Koreográfus, előadó: Lili Jungin Lee
Jungin Lee a Kyung Hee Egyetemen diplomázott (MA), saját projekteket szervezett, együttműködött koreai és nemzetközi társulatokkal. 2010-ben Berlinbe költözött, ahol olyan koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Meredith Nadler, Javier Sanchez. 2011-ben megszervezte a kelet-európai Average Speed of Answer projektet, ezután továbbra is leginkább Kelet-Európában dolgozott. A bolgár Derida Dance társulatban táncolt mint szólista, illetve együttműködött a bolgár Atom Theaterrel is.
2014 óta a Korea National Contemporary Dance Company-nál táncol, emellett független művészként is tevékenykedik. 2015-ben Linz-be költözött, itt készíti újabb alkotásait.
Sajtó
Hamarosan…
Stáb
- Fesztiváligazgató: Szögi Csaba
- Ötletgazda: Énekes István
- Programszervező: Razsovich Zsófia
- Sajtó: Meszes Tímea
- Koordinació: Éberhardt Klára
- Kommunikáció: Teket Renáta
- Technika: Fogarasi Zoltán, Galkó Janka
- Grafikai tervezés: Somogyi Absa
Támogatók, partnerek
Együttműködő partnerek:
Támogatók: