Menü Bezárás

IV. Monotánc fesztivál, 2010

2010. május 18-20.
Budapest, GÖDÖR Klub

“A XXI. század elején már tudjuk, a technika szinte mindenre képes. Ha nem ma, hát majd holnap. Naiv ember, aki bármin meglepődik. A technika szülte szenzáció azonban holnapra szertefoszlik. Az értékek zűrzavarában a biztos támpontok egyike már évezredek óta az Egyszál Ember maga. Szellemi és fizikai teljesítményével, önként vállalt kitárulkozásával. A Monotánc Fesztivál felmutat néhányat ezekből a megfellebbezhetetlen értékű szellemi és fizikai teljesítményekből. A legkiválóbb kortárs táncművészek szóló – vagy majdnem szóló – produkcióiból. Szeretnénk, ha a Fesztivál évről évre a bátor emberek gyülekezete lenne, a mindig újat akaróké, akik nem rejtőzködni, hanem épp ellenkezőleg, kitörni akarnak.”
(Énekes István)

A fesztivál

Negyedik alkalommal rendezzük meg a MONOTÁNC Fesztivált, melynek kezdeményezője 2005-ban a dunaújvárosi Bartók Táncszínház volt. Az első évben csak hazai fellépőkkel, 2006-ban és 2008-ban pedig már nemzetközi keretek között zajlott a fesztivál, amely több magyarországi kulturális szervezet összefogása eredményeképpen jöhetett létre: az Alternatív és Független Színházak Szövetsége, a Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és a Nemzeti Táncszínház közös elhatározása és munkája együttesen segítették életre.

A monotánc elnevezést a monodrámák ihletésére és mintájára alkottuk. Azokat az előadásokat soroljuk ebbe a körbe, amelyek alkotóik személyes vallomásait dolgozzák fel. A monotánc azonban nem (feltétlenül) azonos a szólótánccal, így nem kizárólag szóló-előadások tartoznak a meghívott előadások körébe.

Monotánc 2010

A két dunaújvárosi, majd a MU Színházban megrendezett fesztivál után idén a Gödör Klub tereibe költözünk be, 3 napra. A fesztiválra ez alkalommal is neves hazai alkotó-előadókat hívtunk meg: Ladányi Andrea új előadásának premierét tartja a fesztivál nyitónapján, Duda Éva új koreográfiájában Jónás Zsuzsa lép fel, Gergye Krisztián pedig egy régebbi szólójával szerepel. Mellettük idén is meghívtunk fiatalabb, most feltűnő, esetleg első-műves alkotókat: Arany Virágot, Fülöp Ágnest és Baranyai Balázst. Mellettük a 3 napos fesztivál minden napján egy-egy külföldi táncművész lesz a vendégünk: a nyitónapon kanadai Stephanie Cumming Ausztriából, Primoz Bezjak Szlovéniából, Irene Mikec pedig Horvátországból érkezik. A fesztivál nemzetközi programjának megvalósításában partnerünk a Pro-Progressione.

Az előadások mellett délelőttönként a profi táncosokat várjuk az angol-osztrák Liz King kurzusára, délutánonként pedig a BodyMoving szervez táncórákat a Gödör Klub parkjában, a füvön, amelyekre minden érdeklődő csatlakozhat, méghozzá ingyen. Esténként pedig a Gödörben otthon lévő Willany Leó improvizációs táncszínház 3 külön kiadására várunk mindenkit, a fesztiválra való tekintettel most a színházterembe!

2010. május 18. kedd

11.00 Liz King workshop
16.30 Body Moving – monoTÁNC mindenkinek:
Berger Gyula: Testbarát technika
Bakó Tamás: Kortárs tánc
19.00 Ladányi Andrea: 1912 BL balett The rite of springIgor Stravinsky (premier)
Duda Éva: Faun (részlet) – Előadó: Jónás Zsuzsa
Stephanie Cumming (CAN/A): Ah. Poetry
21.30 Willany Leó Improvizációs Táncszínház Extra

2010. május 19. szerda

11.00 Liz King workshop
16.30 Body Moving – monoTÁNC mindenkinek:
Máthé Gabriella: Európai kortárstánc
Murányi Zsófia: Kortárs funky improvizációk
19.00 Arany Virág: Emberi játszma
Baranyai Balázs: Castratus (premier)
Irene Mikeč (HR): Ariel
21.30 Willany Leó Improvizációs Táncszínház Extra

2018. május 20. csütörtök

LIZ KING WORKSHOP (GB/A) hivatásos táncosoknak

a Monotánc Fesztiválon
a Gödör Klubban (Spicc Stúdió)
2010. május 18-20.
11.00-14.00

Workshopjain Liz King mindig a mozgás hitelességéhez és forrásához igyekszik közel férkőzni. Szakmabeliekkel és laikusokkal végzett munkájában egyaránt a régóta kutatásai tárgyát képező TESTFÓKUSZ TECHNIKÁT alkalmazza, mint a mozgás forrását kereső befelé figyelés eszközét. Habár kisgyerekként ösztönösen értettük és ismertük a test egyszerű funkcionalitását, felnőtté válva és a társadalomba integrálódva sok mindent elfelejtünk ebből a tudásunkból.
A Liz King által alkalmazott technika és eszközök visszavezetik belső figyelmünket mindehhez, így segítenek elérkezni a közvetlen térbeli környezethez.
Miután egy folyamaton végighaladva ismét felfedezzük ezt az ösvényt, a technika alkalmazható a mintázatok, tér, valamint a testek találkozásának alapelveire a koreográfia terén.

Liz King
D.ID. dance identity / www.dance-identity.at – Művészeti igazgató

Liz King a londoni Királyi Balettintézetben folytatta tanulmányait, majd a John Cranko által vezetett Stuttgarti Balett tagja lett. Később visszatért Londonba, ahol színészekkel tanult mozgást. Táncolt a belga Ballet Royale de Wallonie társulatában, majd 1978-ban Bécsbe költözött. 1982-ben megalapította a Tanztheater Wien-t. A társulat egészestés előadásai hamarosan nemzetközi elismerésre tettek szert, darabjaik pedig Európa-szerte számos fesztiválon szerepeltek. 1982-ben Liz King a Heidelberg Balett igazgatója és koreográfusa lett. Társulatának hét egészestés darabot készített. 1995-ben visszatért Bécsbe, és újraalapította a Tanztheater Wien-t. 1999 és 2003 között a Volksoper Wien balettjának igazgatójaként tevékenykedett. Munkatársával, Judith Reyn-nel egy a Rio de Janeiro faveláiban élő fiataloknak szóló társadalmi projektben együttműködött a Company DeAnima társulattal, emellett bécsi menekültekkel is foglalkozott. Koreográfusként számos együttműködésben vett részt Bázelben, Magyarországon és Bécsben.

2006-ban Manfred Biskup-pal alapította meg a D.ID-t. A D.ID állandó táncművészeti projekt, melynek célja a tánc népszerűsítése minden korosztály körében. A program székhelye a délkelet-ausztriai Burgenland tartományában található Pinkafeldben van, ahol egy felújított textilüzem tágas, világos termei kínálnak lehetőséget a különböző táncművészeti projektek, képzések és kutatási programok megvalósítására. A D.ID filozófiájának középpontjában a különböző korú és kultúrájú emberek integrációja áll annak érdekében, hogy a tánc és a táncelőadások otthonra leljenek a társadalmi környezetben. A program profi táncosoknak kidolgozott projektjei mellett minden korosztály képviselőinek lehetőséget kínál, hogy a rendszeres műhelymunkák és táncórák keretében megtalálják saját identitásukat a táncon keresztül.

Napijegy: 2000 Ft / Bérlet: 5000 Ft
Előzetes bejelentkezés ajánlott:
afszsz@chello.hu
+36 30 378 5045

monoTÁNC MINDENKINEK

Modern és kortárstánc technikák
– a Body Moving szervezésében –
május 18-19-20. 16.30-17.30 és 17.30-18.30

A Body Moving táncnépszerűsítő programsorozat 2009 nyarán indult. Négy augusztusi hétvégén át a szervezők lehetőséget biztosítottak a város lakóinak, hogy belekóstolhassanak különböző modern és kortárstánc technikákba, valamint a tánchoz közel álló mozgásformákba. A Monotánc Fesztivál keretében újabb lehetőség nyílik a Gödör Klub füvén megtartatott kedvcsináló órákhoz való csatlakozásra, a technikákkal való ismerkedésre és tánccal kapcsolatos információk begyűjtésére. A mezítlábas program mindeni számára nyitott, kortól, előképzettségtől függetlenül.

A program ingyenes!

Május 18. 16.30-17.30
Berger Gyula: Testbarát technika

A gyakorlatok különböző forrásokból származnak (balett, Limon technika, afro tánc, jóga, kontakt tánc és release technika elemek), tisztán funkcionálisak, és a testre való figyelést, a mozgás törvényszerűségeinek – súlyhasználat, lendület, áramlás, irányok, tér, ritmus, koordináció, stb. – a megérzését, testünk veleszületett intelligenciájának a felfedezését segítik elő. A tréning további célja a test és elme összhangba hozása, és egy energikus, mégis ellazult, nyitott fizikai állapotba való juttatása.

A bemelegítést követően az óra második részében mozgáskombinációkat tanulunk, hogy a táncosok a komplexebb kifejezéseket is könnyedén és elegánsan tudják kivitelezni. A tréning önismerethez, kulturált mozgáshoz, és elmélyültebb testtudathoz segít bennünket.

Berger Gyula 1984-től 1992-ig vezette saját modern tánctársulatát a Berger Táncegyüttest Budapesten. Ezt követően négy évig az arnhemi Európai Táncművészet Fejlesztési Központban (EDDC) tanult különböző kortárs tánc technikákat és kompozíciót. Hazatérése óta független alkotóként darabokat készít új társulatával, a ZÉRÓ BALETT-tel, tanfolyamokat vezet, és egyik alapítója az L1 Független Táncművészek Társulása elnevezésű alkotóközösségnek.

Május 17.30-18.30
Bakó Tamás: Kortárs tánc

Az óra leginkább a Limon, a kontakt és a release technikák talajában gyökerezik, melyet az oktató más mozgástechnikákból (akár küzdősportokból is) kölcsönzött elemekkel vegyít.
Bakó Tamás a Budapest Tánciskola után Ismael Ivo, Marco Santi, Hód Adrienn (OFF Társulat) és Goda Gábor (Artus) együtteseiben táncol(t). Tanít a Budapest Tánciskola által szervezett Tavaszi és Nyári kurzusokon, és vendégtanár a Budapest Táncművészeti Szakközép- és Főiskolán.

Május 19. 16.30-17.30
Máthé Gabriella: Európai kortárstánc
A tréning alatt a résztvevők különböző tánctechnikák segítségével jobban megismerhetik a testük kínálta lehetőségeket. A bemelegítés kreatív improvizációval kezdődik, itt testünkre befelé figyelünk. A gyakorlatok során ez a figyelem kifelé (a térre és a partnerekre) nyílik. Ezután egyszerűbb kötött kombinációban használjuk az eddig tanultakat. Az óra nyújtással, erősítéssel és relaxációval fejeződik be.

Május 19. 17.30-18.30
Murányi Zsófia: Kortárs funky improvizációk

30 perc “Funky feeling”: viszonylag egyszerű, de gyors tréning; majd 30 perc vezetett improvizáció és szabad tánc, nem csak funkyra, hanem más csodálatos zenékre is!

Május 20. 16.30-17.30
Kulcsár-Vajda Enikő: Kontakt tánc

Gördül, pördül, emel, ugrik, szalad – az óra betekintést nyújt abba, hogy mennyiféleképen lehet kapcsolatban egymással két ember a mozdulatokon keresztül, akkor is, ha nem egy szabályozott táncot, “rumbát”, “tangót” vagy “salsát” táncolnak. Mitől és hogyan mozdulhat két test egyszerre, hogyan tudja segíteni, emelni, támasztani, ringatni egymást. Gyere kényelmes ruhában, egyedül vagy partnerrel, és készülj mezítlábas táncra, sok izzadással és nevetéssel!

Május 20. 17.30-18.30
Bakó Gábor: Jazztánc

Bakó Gábor jazztánc vonalon a régi és az új stílusokból egy önálló jelrendszer kifejlesztésén dolgozik nagy hangsúlyt fektetve a klasszikus balett alapokra. Néhol virtuóz, energikus, robbanékony, máshol lassú és kifinomult mozdulatokkal tölti be a mozgásteret, amely jelentősen fejleszti a fizikai állóképességet. Lendületes forgás- és ugráskombinációkkal dolgozik igen széles skálájú jazz zenékre, használva a zenei súlyokat, valamint a zenei színeket.

Ladányi Andrea: 1912 BL balett The Rite of Spring - Igor Stravinsky (premier)

1981-ben végzett a Magyar Táncművészeti Főiskolán. 1981-86-ig a Markó Iván vezette Győri Balett szólótáncosa. 1986-89-ig balettet, modern és jazztáncot tanul Torontóban, New Yorkban, Los Angelesben. 1989-91-ig Jorma Uotinen meghívására a Helsinki City Theatre szólistája, majd 1992-ig a Finn Nemzeti Opera szólótáncosa. 1995-ben megalakítja és vezeti a La dance company-t. 2002-ben kinevezik a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem Mozgástanszékének élére. Filmek és színházi előadások mozgástervezője, koreográfusa, és újabban önálló rendezője is. Szóló előadóművészként kiemelkedő előadások vannak mögötte (Tutyila, Thank you, Alice B., BL). Jelentős alkotókkal dolgozott együtt: Markó Iván, Jorma Uotinen, Horváth Csaba (koreográfusok), Ivo Dimchev (előadóművész, rendező), Grunwalsky Ferenc, Jancsó Miklós (filmrendezők), Zsótér Sándor (rendező), Borlai Gergő (zenész-előadó). Liszt- és Harangozó-díjas, Érdemes művész.

Zene: Igor Stravinsky: The Rite of Spring
Koreográfus: Vaslav Nijinsky
Táncolja: Ladányi Andrea
Fény: Payer Ferenc
Video: Keserű Zsolt
Jelmez: Nicholas Roerich, Lakatos Márk

Duda Éva: Faun (részlet), előadó: Jónás Zsuzsa

A Faun című táncelőadás témaválasztása bizonyos tekintetben folytonosságot alkot Duda Éva korábbi előadásai világával, ahol személyiségünk átalakulásait, emberi és állati, valódi és fiktív oldalaink összetalálkozását, konfliktusait és az ebből eredő transzformációkat kutatta. A Faun az állati, misztikus, mitologikus szélsőségek, mesebeli karakterek irányába halad tovább, ahol a fantázia elvarázsolt, egyszerre elbűvölő és néha sötéten fenyegető világa kap nagyobb teret. Mindeközben a Faunban nagyon izgalmas a mássága, kiválasztott ugyanakkor áldozati léte. És miután szinte minden értelmes közeg sajátja a kirekesztés: a környezete vagy felemeli és rajongva csodálja, vagy kilöki magából az oda nem illőt, a tőle eltérőt, a másként viselkedőt, az idegent.

Koreográfus: Duda Éva
Előadó: Jónás Zsuzsa
Produkciós asszisztens: Czveiber Barbara
Díszlet: Duda Éva
Jelmez: Masa Richárd
Fénytervező: Kovács Gerzson Péter
Vetítés, videó: Gothár Márton
Képgrafikus művész: Lévai Ádám
Zeneszerzők: Kunert Péter

Támogatók: Nemzeti Táncszínház, OKM, Főváros Kulturális Bizottsága, Közép-Európa Táncszínház, Orkesztika Alapítvány – Mozdulatművészeti Stúdió, Mekka Interaktív, Művész Mozi

Duda Éva 2000 óta készít saját koreográfiákat, eleinte független táncosokkal, később meghívott alkotóként a Szegedi Kortárs Balett és a Közép-Európa Táncszínház társulatával, a MU Terminál csapatával, jelenleg pedig saját alakuló társulata tagjaival.
Előadásai szerepeltek már oroszországi, ciprusi, kairói kortárs tánc fesztiválokon, vendégszerepelt Japánban, legutóbb pedig a houston-i Dance Salad Festival meghívottja volt. 2009-ben Harangozó-díjat kapott, Lunatika című előadása pedig 2010-ben Lábán Rudolf díjban részesült.

Jónás Zsuzsa a Magyar Fesztivál Balett és a Budapest Táncszínház tagjaként eltöltött évek után Hollandiában és Franciaországban tanult és táncolt 5 éven keresztül. Dolgozott többek között Raza Hammadival, Robert North-szal, Neel Verdoornnal. Hazatérve a Szegedi Kortárs Balett, a Frenák Pál Társulata és Duda Éva Társulata előadásaiban lépett fel. A Közép-Európa Táncszínház képzésvezetője és meghívott koreográfusa. 2008-ban az évad legjobb női táncosa díjat kapta.

Stephanie Cumming (CAN/A): Ah. Poetry

A mélységes bánatot és fájdalmat kívánta nagyon is egyszerű eszközökkel közvetíteni, ám sajnos felettébb rossz költő volt. Az átalakulás egyszerű költeményen keresztül jön el, a tragédia és komédia közti határvonal pedig meglehetősen vékony, ahogy erre a bolond is rámutat. A borzalmat és szépséget, a természetet és virtualitást, játékot és egyszerű létet is kevés választja el. A lehetőségeket magában hordozó átalakuló test végül maga is verssé változik. Orlandó életének egy fejezetét a költészet határozta meg. Virginia Wolf híres irodalmi műve nyomán Stephanie Cumming előadása a nemi szerepek társadalmi szerkezetét, az időérzékelésünk önkényességét és az emlékezés “önkéntelenségét” idézi meg.

Koreográfia, előadás: Stephanie Cumming
Koreográfus asszisztens: Johnny Schoofs
Hang: Andreas Berger
Látvány, jelmez: Aldo Giannotti
Fotó: David Payr

Producer: Liquid Loft (támogatók: Ausztria Oktatási és Kulturális Minisztériuma, valamint Bécs város Kulturális Osztálya) a D.ID dance identity-vel együttműködésben.

Stephanie Cumming

Bécsben élő kanadai táncművész és koreográfus.
Klasszikus tanulmányait követően Stephanie 2000-ben szerzett diplomát a Calgary Egyetem táncművészeti szakán. Ezt követően Calgary-ban Nicole Mionnal, Vancouverben pedig a battery opera társulattal dolgozott együtt. 2001 óta él Bécsben, ahol a következőkkel folytatott együttműködést: Johannes Randolph, Tanz*Hotel, Doris Stelzer, Hubert Lepka és Markus Wintersberger médiaművész. 2003 óta dolgozik Chris Haringgel; vele, Andreas Bergerrel és Thomas Jelinekkel megalakították a Liquid Loft társulatot, amelynek azóta is minden darabjában részt vett és előadóként szerepelt. 2004-ben danceWEB ösztöndíjat nyert. Emellett számos filmes projektben is közreműködött olyan művészekkel, mint Mara Mattuschka, Erwin Wurm és Gustav Deutsch. Stephanie saját koreográfiái közt szerepel a linzi x.IDA keretében bemutatott Rodeo Queens (2008).

2009-ben koreográfusként meghívást kapott a négy különböző EU tagállam táncszervezeteinek részvételével megvalósított Beyond Fr@nta projektbe. 2009-ben mutatta be Ah.Poetry című szólóját is (Szene Salzburg, Impulstanz). Ugyanebben az évben a Tanzquartier Wien felkérte a Redneck to Cyborg: A Shared Transformation című előadás megalkotására, amelynek témája a közte és Chris Haring közt kialakult kreatív kapcsolat, valamint a P.S. címet viselő rövid szóló elkészítésére, melyet a Tanzquartier Wien új évadjának nyitányaként mutattak be. Gyakran tart szakmai képzéseket a Tanzquartier Wien számára, emellett nemzetközi műhelyeken is tanít. Jelenleg a Liquid Loft társulattal dolgozik a Monte Carlói Balett számára készítendő alkotásán.

Arany Virág: Emberi játszma

Arany Virág a Budapest Tánciskolában kezdett kortárstánccal foglalkozni 2003-ban, jelenleg a Budapest Kortárstánc Főiskola hallgatója. Az iskola mellett szabadúszó táncosként Pataky Klári koreográfussal dolgozik, valamint koreográfiai ötletekkel, új útkereső etűdökkel kísérletezik barátaival.

Az inspirációt Eric Berne: Emberi játszmák című könyve adja. Az foglalkoztat leginkább, hogy szülői kapcsolataink hogyan határozzák meg saját kapcsolatainkat, cselekedeteinket, gondolatainkat, sorsunkat. Próbálom összerakni a mozaikokat.

Koreográfia, tánc: Arany Virág
Zene: Lajos Majtinszky és Víg Mihály munkáinak felhasználásával készítette Mizsei Zoltán
Külön köszönet Réti Annának.

Támogató: Új Előadóművészeti Alapítvány

Baranyai Balázs: Castratus

A Castratus egy fiú története, aki éppen a kasztrálására vár, vagy már a kasztrálás után van… A kasztrálás szorongásai, fájdalmai, férfiasságának megfosztása, és az ezzel együtt járó előnyök keverednek benne. Az éneklés a mindene, és a szektája, ahová ő örökre tartozik. Gyermeki hangja megtartásával örökre tiszteletben tartott személy marad, de milyen áldozatok árán?

Koreográfia, tánc: Baranyai Balázs

Támogatók: Művész Mozi, Új Előadóművészeti Alapítvány, Sín Kulturális Központ

Baranyai Balázs

Tánctanulmányait Pécsen, illetve a Táncművészeti Főiskolán végezte. Az iskolák befejezése után Olaszországban kezdte professzionális tánc karrierét az Egribianco Danca társulatában, majd Franciaországban a lyoni Opera tagjaként. Később a Ballet d’Europe táncosaként 4 évig dolgozott nemzetközi szinten elismert koreográfusokkal. (Nacho Duato, Mats Ekk, Jorma Uotinen, Lionel Hoch, Angelin Preljocaj). Magyarországra való visszatérése után Frenák Pál Társulatában folytatta a munkát, jelenleg a PR-Evolution társulat tagja.
Már tizenévesen érdekelte a koreografálás, és most, 29 évesen öt egész estés darabot tudhat maga mögött, ezek közül három az oroszországi jekatyerinburgi Modern Tánc Társulat számára készült.

Irena Mikec (HR): Ariel

Az Ariel című táncszóló egy mozgáskutatás eredményeként született, melyet elsősorban Sylvia Plath munkássága, főleg költészete iránti vonzódása motivált. A nyelven keresztül megfestett képei mindig belső mozgatórugókkal rendelkeznek – személyes állapotaiból táplálkoznak és abból, ahogy ezek a társadalmi szinten, környezetében rezonálnak. Sorait olvasva sok mozdulatot fedezek fel bennük az átalakulás leírásaiban, az időkezelésben, színezésben, a belső mélységekben, ahol az érzelmek és gondolatok sosem dermednek mozdulatlanságba. Az intenzitást a ritmus teremti meg. Ez inspirált, hogy felfedezzem saját fizikalitásomat, és összekössem a szavak intenzitását a test elevenségével. Mindkettő költői, élettel teli és tapasztalt. Az Arielben a belső világról alkotott saját személyes történetemet próbálom kifejezni, amihez Plath képeit és témáit hívom segítségül.

Az Ariel produkció köszönetet mond a támogatásért a következőknek: Random Collision, Korzo Producties Den Hague, Ana Maletic Kortárs Táncművészeti Iskola, Zágráb, MAMA Zágráb, Neven Mikec, Manuela Tessi, Goran Turnsek

A horvátországi Zágrábban kezdett táncművészettel foglalkozni, ahol az Ana Maletic Kortárs Táncművészeti Iskolában folytatta tanulmányait. Később elvégezte az amszterdami Színművészeti Iskola modern színházi tánc szakát, és felsőfokú táncművészeti képesítést szerzett. Később a következő koreográfusokkal dolgozott: Maria Ines Villasmil, Piet Rogie, Bruno Listopad, Paul Selwyn Norton, Goran Turnsek, Stephanie Cumming, Maja Delak és Gerszon Peter Kovacz. 2008-ban Horvátországba költözött, és szabadúszó előadóként, táncoktatóként és koreográfusként tevékenykedik a nemzetközi táncéletben.

Gergye Krisztián: E. Sch. Eroto

Egon Schiele homage

“Gergye E. Sch. Eroto (2001) című szólója már-már kultikus Schiele-imádatát és a jávai táncról, kultúráról szerzett tapasztalatait forgatja össze, persze csak finoman, kódolt utalásokkal élve egy szinte felelőtlenül őszinte, önanalizáló produkcióban.” (Csaba Králl, Revizor)

Koreográfus, előadó: Gergye Krisztián
Zene: Schubert, John Cage, Marilyn Manson – Ágens, Philipp György
Jelmez: Béres Móni

Gergye Krisztián színpadi karrierjét tradicionális jávai táncosként kezdte, majd a tradíciót kortárs szemléletmóddal ötvözve egyedi, jellegzetes tánc- és testnyelvet alakított ki. 2001 óta készít önálló koreográfiákat, eleinte projekt-jelleggel, később állandó alkotótársakkal, majd saját társulata tagjaival. Társulata mottója: “nem csak tánc”. Jelen van a legfontosabb budapesti tánc-helyszíneken, emellett a Bárka Színházban készít saját előadásokat, 2008-tól pedig a Nemzeti Színház tagja. Saját produkcióival számos rangos hazai és külföldi fesztivál meghívottja: Lengyelország, Ausztria, Németország, Olaszország, Franciaország és Portugália mellett e szólójával Londonban is szerepelt a DancEUnion fesztiválon, London reprezentáns, központi tánc-helyszínén, a Southbank Centre-ben.
Táncszínházi előadások létrehozásán kívül társművészetekkel is kísérletezik: montázsokat készít, szöveges előadásokkal kísérletezik, gyakran lép fel tér-specifikus előadásokkal múzeumi terekben, kiállítás megnyitókon.

Gergye 2001-ben készült, debütáló szólója izgalmas szólója két különböző világot értelmez újra, és enged betekintést az alkotó intim világába, hol heves, hol finom, gyönyörű mozdulatokkal vezetve nézőjét. A jávai mozdulatkultúrából építkező koreográfia megidézi ugyan Schiele világát, de nem utóérzete, hanem újragondolása annak.

Fülöp Ágnes: Angyalszárny... volt

Egy angyal, aki valamilyen okból a Földre került. Így nem angyal többé, de nem is ember még. Több, mint az egyik, és kevesebb, mint a másik. Útkeresés és észlelés, a folyamat végén pedig megdöbbenés… hiszen soha nem tud ember lenni az, aki egyszer angyal volt.

Koreográfus, előadó: Fülöp Ágnes
Zene: Lisa Gerrard

Fülöp Ágnes (1985) a Magyar Táncművészeti Főiskola moderntánc pedagógia szakán végezte tanulmányait. Középiskolától kezdődően aktívan tevékenykedik táncos-koreográfusként; együttműködött többek között M. Kecskés Andrással és Lakat Andreával. Buday Melindával készített koreográfiája, a “Képzelet-lelet” című duó a SzólóDuó 2007 fesztivál díjazottja. Ezt követően féléves tanulmányúton szélesítette ismereteit a prágai Duncan Center Conservatory-ban. A Kapolcsi Művészetek Völgye fesztiválon a “Hrabal-galaxis pillanatképei” című összművészeti kiállítás megnyitóján mutatta be több koreográfiáját 2008-ban. A 2009. év számos díjat hozott: II. helyezés a MTF koreográfus versenyén (II. Debüt Performance); az Orkesztika Alapítvány különdíja a Nemzetközi SzólóDuó Fesztiválon “Angyalszárny… volt” című munkájáért; II. helyezés a Jarmila Jerabkova – New Europe Fesztiválon Prágában. Ez utóbbi elismerés nyomán két több szereplős hosszabb lélegzetű munkája kerül bemutatásra a cseh fővárosban 2010-ben. Saját koreográfiák mellett társulatoknál is közreműködik; jelenleg a Misero Prospero Project két produkciójában táncol.

Snjezana Premus - Primoz Bezjak: Move-As / Stories of the body 4 (A test történetei 4.)

Move-As

A teljesség érzését kérdőjelezi meg (a XVI. században jelent meg először a nyugati világban azóta elterjedt elképzelés a test teljességéről). Új kapcsolatokat keres a struktúrán belül, ezáltal feszültséget keltve az identitás és az egyes testrészek valósága között. Transzformációs folyamatok segítségével állít kihívásokat a testünk szerveződéséről, annak működéséről és megjelenéséről (testképeinkről) kialakított érzékelésünk elé.

Koncepció, rendezés és koreográfia: Snjezana Premus
Mozgásanyag és előadás: Primoz Bezjak
Fényterv: David Oresič
Zenei szerkesztés: Ivan Mijačeviæ
Jelmez, fényképezés és díszlet: Madster
Producer: Natasa Zavolovsek, Exodos Ljubljana
Koproducer: Ljubljanai Táncszínház
Szponzor: A Szlovén Köztársaság Minisztériuma, Narodni Doma Maribor

Stories of the Body – A test történetei

Kritikák
Részlet A test történeteiről írt kritikából.

Vajon melyik skizofrén alakokat idézi meg Snjezana Premus?

“Bizonyos mértékig mindannyiunkat megidéz. Megjelenik benne a ‘vagyok’ és ‘akarok’ örök harca, amely sosem nyerhet könnyű feloldást. A másokkal folytatott kommunikációban használt szerepeinknek meg kell birkózniuk a vágyainkban lappangó ellentétekkel is; ez az összeütközés olyan hibrid viselkedést szül, amely gyakran kicsúszik az irányításunk alól.
A koreográfus élesen kommentálja, ahogyan a különböző típusokat és mintákat próbáljuk szüntelenül imitálni, ami viszont megcsömörléshez és nevetségességhez vezet.

Három test, számtalan identitás. Az Egók összeütközése az Alter-egókkal, a Maszk arcokat tükröz vissza, a társadalmi viselkedés az ösztönökkel száll harcba.
Minden összekeveredik, minden, amit már ezerszer kimondtak és megadtak, ebben az erőfeszítésben Snjezana Premus mégis saját személyes szűrőjén keresztül engedi láttatni a dolgokat. Letisztult, humorral és lelkesültséggel teli látomás.

Snjezana Premus ezzel az előadással egy táncos átmenetét mutatta meg a saját személyes teréből az előadás terébe, miközben az erről a szerepről alkotott elvárásainkat is megidézte. Pont így érintette meg a korábban megfogalmazott fenntartásaimat is.”

Snjezana Premus

A londoni Kortárs Táncművészeti Iskolában (LCDS) végzett 1998-ban, majd számos kutatási és inspirációs projektbe kapott meghívást: On the Edge (Párizs) M. Tompkins-szel, V. Mantero, J. Hamilton stb., Danceweb ösztöndíj (Bécs), Tanzfabric (Berlin), Tuning scores (Ljubljana) Lisa Nelsonnal, Vinko Globokar imporvizációs együttműködés (Athén) stb.
1995 és 2008 között Snjezana a következőkkel lépett fel: Yelp Dance Co. (London/Athén), Elena Alonso (Berlin/Madrid), valamint a következő szlovén együttesekkel szerepelt: PTL, EN KNAP, Mateja Bučar, Betontanz. 2008-ban meghívást kapott az olaszországi Firenze Fabbrica Europa Fesztiválon megvalósított Kulturális Párbeszéd Projektbe.
2003 és 2006 között intenzív együttműködést folytatott a Ljubljanai Nemzeti Színházzal és S. Horvat rendezővel: az “Alamut” első helyezést nyert a salzburgi Festspiele Fesztiválon 2005-ben.
2000 óta folytatott saját munkájának középpontjában a hangzás és mozgás kapcsolata áll, mellyel digitális területen kísérletez, emellett az emberi test állapotai foglalkoztatják, amiről számos alkotást készített “A test történetei” címmel.

A 2004 óta készülő “A test történetei” sorozat homlokterében az >emberi test< érzékelésének kitágítása áll, méghozzá az egyén fizikalitásának felderítését vagy a fizikalitás/test megszemélyesítését (egy test identitások százait sűríti magába) lehetővé tevő területeken.

Primoz Bezjak

1977-ben született Mariborban. A Színművészeti, Rádió- és Filmművészeti Egyetemen tanult színjátszást. Színházi területen dolgozik. Különösen a Betontanc színházi társulattal folytatott együttműködéssel vált ismertté. Mozifilmekben, színházi és független táncelőadásokban szerepel.

Willany Leó Improvizációs Táncszínház a Gödör Klubban

“Azt gondoltam tehát, hogy az élő színházhoz az ősi spontaneitás útja vezet. Úgy tűnik, olyan kísérés ez, amely jó ideje egy sor színházi embert foglalkoztat; csakhogy a kísértés önmagában kevés.”

A Willany Leó Táncszínház 2008 novemberétől a Gödör Klubban működő Spicc Stúdió vendégszeretetét élvező lelkes pályakezdő és tapasztalt profi kortárstáncosok közös produkciója. Nevét a takarékossági világnapon, október utolsó munkanapján kapta.

Koncepciónk a következő: külön-külön minden résztvevő önmagában is egységet alkot, mégis együtt lesznek, s valamennyi “alkotóelőadó” egy átfogó élményt nyújt a kortárstánc sokszínűségéről. A Willany Leó Táncszínházban nem számít a hovatartozás, az alkotói hitvallások mássága. Az egymástól nagyon eltérő egyéniségek produkciói le tudják kötni akár a felgyorsult ingeráramláshoz szokott generációk képviselőit is.

Az estek közvetlen hangulatát segíti az élőzene is, amely 2009 áprilisa óta része a Willany Leó profiljának. A Hámor József által vezetett zenekar érzékeny játéka a fellépő művészek minden rezdülését követi. Így teljes harmóniában jöhetnek létre új jelenségek, a mozgás, a hang és a fény tökéletesen egymásra hangolt improvizációs játékaként.

A Monotánc Fesztivál részvevőjeként a Willany Leó most még nyomatékosabban szeretné hangsúlyozni a környezetvédelem fontosságát, amit születése óta már a nevével is tesz.
A táncművészek számára már a technika elsajátítása során alapvetővé válik a föld tisztelete, szeretete. Együtt lélegzünk vele és minden érintésünket a föld irányába ez a megbecsülés vezeti. Ezeken az esteken ebből szeretnénk egy kis ízelítőt nyújtani a ma emberének.

A Willany Leó kitalálója és szervezője Grecsó Zoltán, szabadúszó kortárstáncos, aki Frenák Pál, Pataky Klári és Duda Éva előadásaiban szerepel leggyakrabban. Linzben az Anton Bruckner Privatuniversiät-en és a MU Terminálban tanult, jelenleg maga is számos táncórát tart az Oktopont Stúdióban.

A fesztivál 3 napja alatt a jól ismert fellépők mellett több debütáló táncost is láthat a közönség. Kedden a Közép-Európa Táncszínház, csütörtökön a Forte Társulat, szerdán pedig a Willany Leó legjobb arcai improvizálnak.

Május 18., kedd: KET
Asztalos Dóra, Gulyás Anna, Gulyás Oszkár, Katonka Zoltán, Kelemen Krisztián, Palcsó Nóra

Május 19., szerda: a Willany Leó táncosai
Egyed Bea, Grecsó Zoltán, Jelinek György, Nagy Csilla, Valencia James (BDS)

Május 20., csütörtök: Forte Társulat
Blaskó Borbála, Andrássy Máté, Simkó Katalin, Sipos Vera, Simkó Beatrix… és meglepetés vendégek.

Sajtó

Hamarosan…

Támogatók, partnerek

Együttműködő partnerek:

Támogatók:

Médiatámogatók:

Stáb

  • Fesztiváligazgató: Szögi Csaba
  • Ötletgazda: Énekes István
  • Programszervező: Trifonov Dóra
  • Nemzetközi programok: Petrányi Barna
  • Body Moving: Pintér Gábor, Erdődi Katalin, Kőhegyi Ilona
  • Willany Leó: Grecsó Zoltán
  • Sajtó: Éberhardt Klára
  • Technikai vezető: Molnár Péter
  • Technikusok: Fogarasi Zoltán, Payer Ferenc, Kondás Zoltán
  • Fesztiválfilm: Szinház.tv – Oláh László Olivér
  • Angol verzió: Máriás Petra
  • Grafikai tervezés: Babarczi Dalma
  • és a Gödör Klub munkatársai