
Ez barátság? Hogyan támogatjuk egymást? Mit vált ki bennem a kapcsolatunk? Hogyan reagáljak arra, amit kiváltasz belőlem? Mit váltok ki én belőled? Hogyan reagáljak arra a hatásra, amit én okozok benned?
Mártát nem érdeklik a szuperhősök, a nőre néz, aki épp a táskájába nyúl a villamoson. Éva azon töpreng, vajon ma az emberek is eldobhatóak-e. Márta a levegőben szeret mozogni, Éva a padlón táncolni. Márta, ideges és türelmetlen. Éva, nyugodt és kitartó. Márta konkrét, Éva elvont. Egy magasabb, egy alacsonyabb. Egy és kettő. Mindkettő. Kettejük találkozása.
La prima (Az unokatestvér)
Ezt a cirkuszi darabot két lány hozta létre és adja elő, egyikük a húszas éveik elején, másikuk a végén jár. Mindketten Spanyolország egyik tengerparti tartományából, Alicantéból származnak, de különböző okok miatt döntöttek úgy, hogy Budapestre költöznek, ahol végül találkoztak. Budapesten mindketten a művészetüknek élhettek: Márta a levegőben egy trapézzal, Éva a padlón a táncával. Lenyűgözve egymást közös pontjaik, de még inkább a különbözőségeik által, létrehozták a La prima-t, amely kapcsolatuk fejlődésének médiumává vált. Úgy döntöttek, hogy egy bohóc szemszögéből nézve, színpadra állítják ezt a történetet. A La Prima pontosan ezt a sztorit mondja el.
Márta és Éva sztoriját arról, hogy hogyan befolyásolja ez a kapcsolat kettejük életét, és, hogy mit vált ki belőlük. Hogyan keresztezik egymást és válnak el útjaik. Hogy ugyanonnan érkezve egy egybeesés révén egy idegen országban egymás részévé válnak, mindvégig tudva azt, hogy egy ponton valószínűleg el fognak válni egymástól. Arról mesél, hogy ez a találkozás és elválás milyen hatással van az életükre. Hogyan hatnak az ilyen típusú kapcsolatok az életünkre?
A színpadon látni fogjuk, ahogy Márta és Éva elesik, kudarcot vall, összeomlik, míg a legnevetségesebb módon, elérik a legmélyebb mélységet is. Ennek hatására megtanulják, hogy hogyan kell egymásra támaszkodni ugyanakkor teret adni, törődni egymással. Fizikai szinten az egyszerűtől a bonyolult felé, a hétköznapitól az abszurd felé haladnak, teret adva a kiszámíthatatlannak, és hagyják, hogy a föltoluló energia az őrület határára sodorja őket. Oda, ahol a normális átalakul, és újfajta valóságok nyernek értelmet. Leleplezik önmagukat és meztelenné válnak, hogy végül kialakulhasson egy mindkettejük számára intim tér.
Ez az előadás nagy kihívás a művészeknek. A darab kezdetén még nem igazán ismerik egymást, az alkotás végére pedig, amikor a közös munka már egy darabbá válik, megszilárdult az alkotók közötti kapcsolat. Az előadóknak azonban minden előadás alkalmával a kezdeti pontból, egyéniségükből kell kiindulni, „először” találkozni, és minden alkalommal felfedezni magukban és a másikban valami ismeretlent. Mert minden találkozás egy lehetőség a közös fejlődésre. A La Prima nyitásra, kudarcra, törődésre és egymás iránti őszinteségre buzdítja a közönséget. Ez a barátság ünnepe.
Létrehozta és előadja: Marta Matovelle és Eva Mora
Zenei felügyelő/DJ: Kardos Nikolett
Mentor: Zoletnik Sophie
Kép: Máté Balázs
A fellépőkről:
Marta spanyol kortárs cirkuszi előadó Budapesten. Cirkuszművészetet tanult a valenciai l’Espai de Circ iskolában, majd a Baross Imre Artistaképzőben végzett. 2020 óta dolgozik és saját projektjeit viszi, többek közt a One Thousand Faces légi tánccirkusz kollektívát Georgina Casselsszel, Podmaniczky Dorottyával és Zetelaki Rékával.
És a La Prima Eva Morával. Kortárs táncművész, 2020-tól budapesti székhellyel. 2019-ben diplomázott kortárs tánc szakon a Madridi Professzionális Tánckonzervatóriumban. Előadóművészként jelenleg a Willany Leó improvizációs táncszínház tagja. Különböző projektekben működik együtt a Gray Box céggel és Mándy Ildikó Társulatával. Alkotóként az elmúlt években olyan művészekkel dolgozott együtt, mint José Mora (zeneszerző), Szesztay Csanád (zenész), Herold János (zeneszerző), Csapó Júlia (festő), jelenleg pedig Marta Matovelle cirkuszművésszel.
Is this friendship? How do we support each other? What does our relationship provoke in me? How do I react to what you provoke in me? What do I provoke in you? How do I react to the impact I cause in you?
Marta is not interested in superheroes, she looks at the woman who opens her bag on the tram. Eva wonders if today people are also disposable. Marta likes to move in the air, Eva likes to dance on the floor. Marta, nervous and impatient. Eva, calm and persistent. Marta clear, Eva abstract. One higher, one shorter. One and two. Both. The meeting of the two of them.
La prima (The cousin). This circus piece is being created and performed by two girls in their early and late twenties. Both coming from a coastal province of Spain, Alicante, but for different reasons they decided to change their residence to the Hungarian city of Budapest, where they would finally meet. Here they had been working in their art. Marta in the air with her trapeze and Eva on the floor with her dance. Attracted by their common points and, even more so, by their differences, they started to create La prima, which becomes the medium from which their relationship begins to develop. They decided to bring this story to the stage from a clown view. La Prima tells precisely this story. Marta and Eva’s story of how this relationship affects their lives and what it provokes. How the different paths of both cross and separate. How, coming from the same country, they coincide in a foreign country and end up forming part of each other, knowing that, probably at some point they will separate. It talks about how this encounter and separation affects their lives. How do these types of relationships affect us in our lives?
On stage we will see how Marta and Eva fall, fail, break down… until they hit the deepest bottom in the most ridiculous way. From that point they learn how to lean on each other, give support, space and care. On a physical level they move from the simple to the complex, from the everyday to the absurd, remaining permeable to the unpredictable and letting the energy grow to the highest point, bordering on madness. May the normal be transformed and rise to new realities and interpretations. Exposing themselves and undressing to establish an intimate space between them.
This performance is a challenge for the artists. They start this piece not really knowing each other and at the end of the creation process, when the work is already a product, the relationship between the creators will already be consolidated. However, in each performance, the performers start from the initial point, from their individuality, meeting again “for the first time” and always discovering something unknown in themselves and in the other. Every meeting is an opportunity to grow together. La Prima encourages the audience to open up, to fail, care and be honest to each other. It is a celebration of friendship.
Created and performed by: Marta Matovelle and Eva Mora
Music supervisor/DJ: Nikolett Kardos
Mentor: Zoletnik Sophie
Picture: Balázs Máté
Venue: Bethlen Téri Színház
About the performers:
Marta is a contemporary circus performer from Spain based in Budapest. She studied circus at the Valencian school l’Espai de Circ and completed her studies at the Hungarian school Baross Imre Baross Imre Artistaképző. Since 2020 she has been working and developing her own projects like the aerial dance circus collective One Thousand Faces with Georgina Cassels, Dorottya Podmaniczky and Zetelaki Réka. And La Prima with Eva Mora. Contemporary dance performer based in Budapest from 2020. Graduated in Contemporary Dance in 2019 at the Professional Dance Conservatory of Madrid. As a performer, currently she is a member of the Willany Leó improvisation-based dance theater. She works on different projects with the company Gray Box and Mándy Ildikó Társulata. On the past years, as a creator, she has been collaborating with different artists such as José Mora (musical composer), Csanád Szesztay (musician), János Herold (musical composer), Júlia Csapó (artist, painter) and currently with Marta Matovelle (circus artist)