Wéninger Dalma: Stations (IZP) / Kiss Róbert: The second sex (IZP)
A Sissi Őszi Tánchét keretében.
Wéninger Dalma: Stations (IZP)
Felmerül a kérdés, amikor nem a vallásunk, társadalmi helyzetünk, állásunk, neveltetésünk, oktatásunk vagy párkapcsolati státuszunk által definiáljuk magunkat, mi marad? Ez a lecsupaszított egyén szintén rendelkezik személyiséggel? Mennyire vagyunk képesek a belénk ivódott szokásoktól, állítólagos habitusunktól függetlenedni? Mindezek valódi, megmásíthatatlan tények vagy csupán magunk építettük a minket sakkban tartó korlátokat?
A származás jövőkép és törekvések útvesztőjében a körülmények egyre fontosabbnak látszanak, miközben megkérdőjeleződik az egyén függetlensége, sőt a szabad akarat megléte is. Ha felismerjük, hogy ez a determináltság csupán illúzió, lehetőségünk nyílik, egy szabadabb és őszintébb kapcsolatra önmagunkkal. Stations egyes állomásai a függetlenség irányába tartó folyamatos belső utazás egyes részei. Nincs egy végső válasz, nincs egy megoldás, csak állapotok és a változás.
Szereplők: Kaiser Fruzsina, Wéninger Dalma
Zene: Mádi László
Fény: Fogarasi Zoltán és Szabó Dániel
Alkotó: Wéninger Dalma
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával jött létre.
Kiss Róbert: The second sex (IZP)
„A férfi a Szubjektum, a nő a Másik”.
Beauvoir kritikájában megemlíti, hogy míg a férfiakhoz olyan pozíciókat rendelnek mint, tudat, a szellem és ész, addig a nőt a történelem folyamán gyakran negatív, vagy gyengeséget tükröző jelzőkkel szokás illetni, kiemeli még, hogy a filozófiatörténetben a dichotómiák, ellentétpárok formájában reprezentálódik a két nem a helyett, hogy a nőt is, mint önmaga felett rendelkező szubjektum értelmeznék.
A könyv első kötete a huszadik század közepén jelent meg, azonban témája még napjainkban is izgalmas és elgondolkoztató. A 21. század társadalmi változásai különös hangsúly fektetnek az elfogadásra, és igyekeznek teret adni a szabadságnak akár férfias nők, vagy nőies férfiak legyenek szóban.
Nők vagy férfiak, mind kölcsönhatásban vagyunk, a modern kor egyik pozitív kinyilatkoztatása, hogy a női nem komplementer a férfival, nem más, nem kisebb, nem halványabb, ugyanott van, csak máshol.
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával jött létre.